Ibo contract stopgezet

De Preter
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Ibo contract stopgezet

#1 , 24 okt 2017 06:47

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje en vroeg me af of iemand hier een antwoord hierop heeft.

Ik ben nl de 2e week van september bij een bedrijf begonnen met een IBO contract, op vlak van werk waren ze tevreden over mij (2 evaluaties gehad van het bedrijf zelf).

Nu is het zo dat ik sinds 3 weken sukkel met mijn gezondheid en ik hierdoor een aantal dagen afwezig ben geweest, natuurlijk zijn deze afwezigheden telkens gewettigd en op tijd verwittigd aan zowel het bedrijf als de VDAB. Nu kreeg ik vandaag via Whatsapp een berichtje van mijn Vdab-consulente dat er onderling is afgesproken dat het IBO contract wordt stopgezet omwille van mijn veelvuldige afwezigheden. De afwezigheden zijn gewettigd dus mag dit zomaar of is dit contractbreuk en wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fluffy92
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2017 01:54

Ik heb ook onlangs een IBO gevolgd en in mijn geval is het opgevallen dat dit puur is om geld te scheppen bij de VDAB.
Aangezien je niet onwettig afwezig geweest bent, zou ik aanraden om hier het maximum uit te halen.
Dit is een rechtstreekse contractbreuk, wat betekent dat ze je ontegensprekelijk zouden moeten vergoeden twv. een maandloon, en zeker niet te vergeten: het bedrijf in kwestie mag 1 jaar lang absoluut geen IBO's meer organiseren. (Indien ze effectief met je voeten gespeeld hebben verdienen ze dit).

In mijn geval is het opgevallen dat het VDAB-kantoor waarmee ik mijn contract ondertekend had, onder één hoedje speelde met het bedrijf. Ik heb nooit de kans gekregen om duidelijk te maken dat ze geen uitleg gaven etc. Dus ik zou misschien aanraden om via een ander, nabijgelegen VDAB-kantoor informatie op te doen hierover.

Engagement bij IBO's komt van 2 kanten. Indien de werkgever zich hier niet in kan vinden, is het op voorhand doomed.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”