#6 , 16 okt 2017 17:06
Sloeberken, dat dr. Leon, Eisenberger, dé autotiteit op het gebied van adhd, op zijn sterfbed zou hebben bekend dat adhd verzonnen is, is een fabeltje dat door sommige media maar al te graag en te gretig is herhaald.
Hij heeft er op gewezen dat adhd (zoals alle ziekten of stooornissen) in wezen ook een sociale constructie is die mee vorm wordt gegeven door allerlei belangengroepen. Dit is iets helemaal anders, maar wordt blijkbaar zeer slecht begrepen. Sommigen hebben blijkbaar veel belang bij deze scheve voorstelling, vandaar de mythevorming dat adhd niet zou bestaan.
Sociale constructie wil zeggen dat een ziekte niet zomaar is wat ze is, maar dat bepaalde groepen in de maatschappij er belang bij hebben om ze op een bepaalde manier voor te stellen, het onderzoek ernaar al dan niet te bevorderen, al dan niet bepaalde behandelingen uit te werken, medicatie te ontwikkelen, enz. Het is bv. geen toeval dat er zeer snel aidsremmers zijn ontwikkeld terwijl voor sommige weesziekten nog altijd niks bestaat.
Ass: eerst wees Bettelheim de 'ijskastmoeder' aan als oorzaak, dan zouden vaccinaties de boosdoener zijn... Dit alles heeft invloed op hoe men die stoornis bekijkt en behandeld. Maar neemt niet weg dat autisme wel degelijk bestaat.
In het geval van adhd bestaat er een gevaar van overdiagnosticering omdat er rilatine bestaat, sommigen er belang bij hebben dit te verkopen, anderen het te makkelijk voorschrijven, enz. Sommige mensen denken bij een druk kind al snel aan adhd en/of aan rilatine om het wat kalmer te krijgen.
Dit is wat Eisenberger bedoelde en voor wilde waarschuwen.
Sindsdien worden ouders met een kind met een zeer terechte diagnose wel eens om de oren geslagen met de dooddoener dat adhd niet zou bestaan. Wat erg is, omdat het een stoornis is waar enorm veel misvattingen over bestaan, genre 'vroeger bestond dat niet' en 'geef die maar eens een week aan mij'. Veel mensen hebben er hun oordeel over, maar geen flauw idee wat er echt aan de hand is en hoe ver dat gaat. Je zal dan maar zo'n kind hebben
en voortdurend op school en elders de problematiek proberen uit te leggen aan mensen die er toch het hunne van denken en waar je bijgevolg geen hulp of begrip van krijgt, zelfs eerder integendeel.