samenwonen met je moeder

druifje
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

samenwonen met je moeder

#1 , 16 okt 2017 08:48

Hallo,
Mijn moeder is 70 jaar en invalide, door het overlijden van mijn vader eerder dit jaar zou ik graag een appartement willen kopen en daar samen met mijn moeder in willen wonen. Zelf ben ik alleenstaande. Graag zou ik willen of er überhaupt financieële gevolgen zijn voor mijn moeder haar pensioen (1200€/maand).
Welke voordelen kan ik bekomen door met haar samen te wonen? bv. aanvraag lening, vrijstellingen, mantelzorg ...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 okt 2017 11:05

Het pensioen van uw moeder blijft onveranderd. Jullie vormen een feitelijk gezin van 2 alleenstaanden : aparte inkomsten, aparte belastingbrief. Er zijn mi. ook geen gevolgen voor uw situatie. Mantelzorg kan, dat hangt af van uw plaatselijk OCMW.
Voornaamste voordeel : u kan haar ten laste nemen bij uw belastingbrief. Inwonende gepensioneerde +65, inkomen minder dan (ong) 25.000 €. Rechtstreeks 1200-1500 € belastingvermindering.
Wat kan : bepaalde sociale voordelen kunnen wegvallen omdat men daar rekening houdt met de inkomsten van alle inwonenden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”