erfgenaam vinden

antsp45
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

erfgenaam vinden

#1 , 11 okt 2017 16:30

In Spanje zijn we eigenaar van 1 grondstuk met 4 eigenaars. Deze huizen kunnen niet verkocht worden noch verbouwd zonder de goedkeuring van de mede-eigenaar.
1 van de eigenaars overleed in 1989 in België . Wij moeten dus de erfgenaam kunnen vinden.
We hadden tot 2 maanden geleden geen enkel spoor van de overledene.
Nu met de behulp van de gemeentes weten we waar de man woonde in België / huwde en hebben we al deze adressen, alsook de naam van zijn ex- vrouw.
Toch kunnen we geen info verkrijgen wie de kinderen zijn of familie.
Er is blijkbaar geen akte van bekendheid.
En als ik me richt tot een Notaris, kunnen ze me niet helpen. Wel krijg ik antwoord dat ik mij moet richten naar een genealoog.
Opzoekwerk op internet leverde ook niks op.
De familienaam van de overledene is één van de meest voorkomende in België ( meer dan 8000)
De naam van de ex vrouw, komt zelfs niet meer voor in België.
Oplossing, raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 11 okt 2017 22:08

Notaris kan via het Rijksregister aardig wat vinden over een familie.
Rijksregister bestaat al jaren denk van rond de jaren 80 maar ook de gegevens van ervoor zijn in veel gevallen opgenomen.
Anders dient de gemeente aangeschreven.

antsp45
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2017 08:28

Ik kreeg antwoord van de Notaris dat ze me niet verder konden helpen, dit is het werk van een genealoog. Als er geen akte van bekendheid is...
De informatie die ik heb , adressen , overlijden enz. verkreeg ik via de gemeente die dit opzocht in het Rijksregister.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 12 okt 2017 11:04

En weet de administratie in Spanje niet van wie welke grond is?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

antsp45
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2017 11:38

Neen. Volgens Spanje is dit nog steeds de overledene, zij doen daar geen onderzoek naar.
Mijn vraag is hoe kom ik de erfgenamen op het spoor?

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 15 okt 2017 17:38

Raar,
Dit artikel is al 6 jaar oud.
http://plusmagazine.knack.be/recht-en-g ... 57587.html

Gemeente kan zien waar overleden - waar geboren waar gehuwd met wie en of er kinderen zijn.
Dan kan op de kinderen gezocht worden waar ze nu wonen.

Gemeente is dat niet verplicht t.o.v. particulieren maar doet dat wel voor een notaris tegen betaling.

antsp45
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 okt 2017 10:43

Dat klopt.
Ik heb meerdere Notarissen aangeschreven en die kunnen me de info niet verschaffen. ( uiteraard wil ik daarvoor betalen)
Ze verwijzen me naar een genealoog.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 18 okt 2017 12:33

Klop eens aan bij een genealogen vereniging of bij de Familiekunde Vlaanderen.
info@familiekunde-vlaanderen.be.
Afhankelijk van uw woonplaats kunnen zij u dan doorverwijzen naar een plaatselijke afdeling.
In iedere afdeling zijn er wel fanatiekelingen die dat voor u willen opzoeken.
Zelf ben ik lid in Leuven en daar is een dame die bijna de helft van haar tijd enkel bezig is met het opzoeken van erfgenamen, meestal op vraag van notarissen. Er kunnen evenwel kosten worden aangerekend, want het is soms een tijdrovende bezigheid, en er moeten soms lidgelden worden betaald om toegang te verkrijgen bij bepaalde archieven

antsp45
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 okt 2017 16:27

Mij hadden ze gezegd dat een genealoog " heel duur" kon zijn.
Ik neem contact met "familiekunde"
Hartelijk dank.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 18 okt 2017 16:31

Dat zijn dan de beroeps. De meeste leden van Familiekunde zijn amateurs en liefhebbers, meestal gepensioneerden.

antsp45
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 okt 2017 09:55

Ik nam contact op, maar kreeg als antwoord dat ze om privacyredenen geen onderzoek uitvoeren naar levende personen, noch naar de (levende) nakomelingen van overleden personen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”