belasting enige woning

buitenlandbelg
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

belasting enige woning

#1 , 06 okt 2017 18:26

Ik ben Belg maar woon en werk in Duitsland.
Daar ben ik gedomicilieerd en daar betaal ik belasting.
Maar ik had reeds van daarvoor een huis in België dat ik bewoonde
tot mijn vertrek naar Duitsland.
In Duitsland heb ik geen eigendom, ik huur daar een appartement.
Wanneer ik naar België kom verblijf ik in mijn huis.

Nu moet ik in België drie belastingen betalen op mijn enig huis:

- onroerende voorheffing (lijkt me normaal)
- belasting op verhoogd kadastraal inkomen (1)
- tweede verblijftaks aan de gemeente (1)

Aangezien het mijn enige woning is waar ik wegens tewerkstelling in Duitsland
(800 km ver) niet kan gedomicilieerd zijn, is het dan normaal dat ik de belastingen (1) en (2) moet betalen?

Waar vind ik de wetgeving daaromtrent?
(Mijn huis staat in Vlaanderen en is vrij van hypotheek)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 okt 2017 21:13

Ik veronderstel dat u recent het aangifteformulier hebt ontvangen?
Ik veronderstel dat daar een boekje met toelichtingen bij zit?
Daar zou u het antwoord moeten vinden voor (1).
Alleszins, aangezien beide landen in de EU liggen moet men u onder EU wetgeving hetzelfde voordeel geven als voor ingezetenen.
Dus KI NIET aangeven.
Voor (2) hangt het af van de gemeente waar het goed is gelegen want niet alle gemeenten hebben dergelijke belasting, maar voor zover ik weet KAN u belast worden omdat u er ten alle tijde zelf kan verblijven zonder dat er een domicilie staat.
Lees voor zekerheid het gemeentelijk belastingsreglement na.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 07 okt 2017 09:12

Inderdaad: de belasting op het verhoogd KI kan je aanvechten omdat het belastingsreglement stelt dat een eigen huis dat je niet bewoond om beroepsredenen een eigen huis blijft (=KI niet aangeven). Dien een bezwaarschrift in indien je de belastingsaanslag ontving.

Om tweedeverblijfbelasting te vermijden moet er iemand permanent wonen (=er gedomicilieerd zijn)

Reclame

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2017 12:05

Met betrekking tot de inkomstenbelasting:


TS heeft de Belgische nationaliteit, werkt in Duitsland en heeft zijn domicilie in Duitsland.

In deze omstandigheden is er een, weliswaar weerlegbaar vermoeden, dat Duitsland bevoegd is belasting te heffen op het wereldinkomen van TS.

Er zijn hier echter uitzonderingen op. O.a bij onroerende goederen is de staat waar het onroerend goed gelegen is bevoegd.

TS dient dan ook een aangifte BNI in te dienen. En hier gelden andere regels dan voor een Belgische belastingplichtige.

De bewering van Sirkii dat het KI van een eigen huis dat je niet bewoond om beroepsredenen niet dient aan te geven is hier ook van toepassing.

Voor zover deze woning de enige woning is van TS dient het KI ook in de BNI niet aangegeven.

buitenlandbelg
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2017 12:45

Allen bedankt.

Bijkomende vraag:
Ik ben van plan om een woning in Duitsland te kopen waar ik dan in ga wonen.
Dan zal ik dus wel het KI in de BNI aangifte moeten opnemen voor de woning in B.
Moet ik dan belasting in B betalen op het volledige verhoogde en geïndexeerde KI of is er
een bepaald bedrag vrijgesteld?
Mijn vragen betreffen enkel de Belgische BNI aangifte, uiteraard niet mijn aangifte in Duitsland.
Ik vermoed trouwens dat het voor mij een vestzak/broekzak operatie zal zijn: wat niet
belast wordt onder BNI in B zal wel worden belast via mijn Duitse aangifte :mrgreen:

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2017 13:19

Dit is niet noodzakelijk zo.
Duitsland is immers niet bevoegd belasting te heffen op uw onroerend inkomen in België.
Als U de woning in België verhuurt voor privégebruik wordt U in de BNI belast op het geïndexeerd KI verhoogd met 40%.
Er is echter wel een verschil met de Belgische belastingsaangifte.
Als het onroerend inkomen kleiner is dan € 2.500 en er in België geen andere aan te geven inkomsten zijn dient U geen aangifte te doen.
Omgerekend (aj 2017) dient U dan niets aan te geven als:
- U alleenstaande bent en het KI < 1041
- U gehuwd bent en de woning gemeenschappelijk en KI < 2.082
In beide gevallen betaalt U geen belasting op de huurinkomsten, noch in België, noch in Duitsland

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”