Trailer op agrarische grond

Sarah82
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Trailer op agrarische grond

#1 , 24 sep 2017 23:18

Wij zijn sinds een aantal maanden eigenaar van een stuk landbouwgrond. Deels in natuurgebied, deels in agrarisch gebied. (Toen we het kochten gingen we ervanuit dat alles agrarisch was maar we hebben nog maar pas ontdenkt dat dit niet het geval was)
Wij hadden hier 2 containers op gezet maar na een klacht van de buren hebben we deze moeten verwijderen ( stond niet in hun zicht maar wel op het natuurgebied gedeelte).
Aangezien onze rijpaarden hier opstaan willen we toch graag er iets opzetten om onze zadels en dergelijke te kunnen stockeren. We dachten aan een paardentrailer of paardencamionette. Maar mag dit? We willen hem natuurlijk wel op het agrarische gedeelte zetten dan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 25 sep 2017 20:02

Best een navragen bij gemeente en bij uw paardenvereniging.
Ook al is het agrarisch u bent geen landbouwer.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#3 , 27 sep 2017 19:41

Wat wil je precies (allemaal) zetten op het deel dat gelegen is in agrarisch gebied?

Reclame

Sarah82
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 sep 2017 21:07

ik wil op de in totaal 2.3hectare weide (deels natuurgebied) 8 a 9 paarden zetten. op het agrarische gedeelte wil ik enkel een eenvoudige piste zetten (20 op 40 en eventueel een kleine laag zavel) en ik zou graag mijn trailer OF paardencamionette daar ook op zetten aangezien in deze thuis niet kan zetten.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 29 sep 2017 21:57

De kans dat u een bouwvergunning zal moeten hebben is 'redelijk' groot.
En blijkbaar quasi nooit toegestaan wordt.
Artikel 11, 4.1 van het koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen, luidt als volgt:
“ De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven.”
De overheid die over een vergunningsaanvraag op grond van deze bepaling beschikt , moet derhalve nagaan of het aan gevraagde een landbouwbestemming heeft.

Daarom mijn gegeven die navraag bij gemeente en uw paardenvereniging. Zeker omdat er een natuurgebied naast ligt - deel van uitmaakt.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 30 sep 2017 15:50

Het moet niet gaan om een "landbouwbestemming". In het geval van de TS gaat het om de kwalificatie als "para-agrarisch bedrijf". Om dat te kunnen beoordelen moet de TS meer toelichting geven over welke activiteiten zij precies wenst uit te voeren op het perceel dat gelegen is in agrarisch gebied.

Er geldt slechts een vrijstelling van stedenbouwkundige vergunning wanneer het gaat om schuilhokken voor weidedieren. De schuilhokken hebben in dat geval houten wanden, een maximale hoogte van drie meter en minstens één volledig open zijde. De totale oppervlakte is beperkt tot veertig vierkante meter per aaneengesloten groep van percelen in één eigendom.

Terug naar “Administratief recht”