toekomstige huurder betaalt niet

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

toekomstige huurder betaalt niet

#1 , 21 sep 2017 09:33

ik tekende met een nieuwe huurder een huurcontract voor een studio voor één jaar als hoofdverblijfplaats ingaande op 25/09.

het contract getekend op 04/09 bepaalt dat zowel de eerste maand huur als de huurwaarborg binnen de vijf dagen dienden gestort te worden.

die termijn is al elf dagen verlopen en er werd nog steeds niet gestort.

ik ben niet van plan de sleutels af te geven indien niet gestort werd. Hoe groot is de schadevergoeding waar ik recht op heb als de nieuwe huurder niet betaalt voor 25/09?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 21 sep 2017 09:35

Als u de sleutels niet overhandigd heb je nergens recht op.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 sep 2017 11:25

Je zal naar de VR moeten stappen om hier een schadevergoeding te vragen. Mi heb je hier recht op, want je bent 2 of 3 maanden huur verloren doordat je een nieuwe huurder moet zoeken

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3796

#4 , 21 sep 2017 11:28

Meer zelfs: het niet overhandigen van de sleutels zou kunnen worden aanzien als eenzijdige contractbreuk.

Heeft u de nieuwe huurder al gecontacteerd? Misschien interpreteert deze "binnen de 5 dagen" als "binnen de 5 dagen na ingang huurcontract"?

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 21 sep 2017 12:29

Het is ergens nogal logisch dat hij de sleutels pas ontvangt bij betaling van de huur, en eventueel de waarborg.
En die speciale interpretatie van "binnen de vijf dagen" ? Komaan, dat gelooft toch niemand?

In elk geval, en dan mag men mij desnoods een cowboy noemen, van mij zou hij zeker geen sleutels krijgen, zolang die elementaire zaken niet geregeld zijn. voor de rest verwijs ik naar mava105 in #3

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#6 , 21 sep 2017 13:19

er staat duidelijk binnen de vijf dagen na ondertekening. er staat expliciet in het contract: de sleutels worden pas overhandigd na betaling van de huurwaarborg en de eerste maand huur

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 sep 2017 14:11

Heb je al formeel in gebreke gesteld?
Na ingebrekestelling kan je volgens mij ontbinding vragen aan de Vrederechter met een compensatie voor de niet-uitvoering door wederpartij.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38607

#8 , 21 sep 2017 18:09

En geen verzekering nodig?

Kalimero
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 sep 2017 20:15

De meningen zijn blijkbaar verdeeld.

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#10 , 22 sep 2017 11:53

@franciscus idd de brandverzekering is ook nog niet geregeld.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 22 sep 2017 12:06

Als dit niet opgenomen is in het huurcontract, is huurder niet verplicht tot nemen van een brandverzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Kalimero
Berichten: 52
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 sep 2017 15:10

Ik ben het eens met Bart, zo snel mogelijk ingebrekestellen met vordering tot schadevergoeding naar vrederechter gaan en intussen niet de fout maken om snel verder te verhuren zou ik doen, maar ben geen professional. Als er op voorhand al niet betaald wordt, zal de kans klein zijn dat je centen zal zien denk ik, maar als je de sleutels niet afgeeft, spaar je wel de kosten van de gerechtsdeurwaarder uit. Hopelijk brengt hij zelf geen slotenmaker mee de 25ste.

Franciscus
Berichten: 38607

#13 , 22 sep 2017 15:40

een contract bestaat toch uit twee delen.
Het betalen van een som.
Het overhandigen van het product dat geleverd dient te worden voor die som.
Dus op 25/9 weet u wat u verder dient te doen.
Voor een AS is het wel wat laat of u moet hem weten wonen en hem de brief tegen ontvangstbewijs overhandigen.
U zal zo wie zo via vrederechter moeten voor ontbinding huurcontract - best ineens ten gronde.
Als u persoon niet weet wonen ga met huurcontract naar gemeente en vraag zijn adres op aan de hand van huurcontract kan dat.
Vraag ook aan gemeente dat er niemand mag gedomicilieerd worden zonder onderzoek (politie moet dan gaan vaststellen of er al of niet iemand woont)

Terug naar “Huren”