overnemen zaak

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

overnemen zaak

#1 , 15 sep 2017 10:55

Beste,

een vriendin van mij heeft de vraag gekregen om het zonnebankcentrum waar ze momenteel een ruimte van huurt voor haar schoonheidssalon over te nemen. Het gaat enkel over het handelsfonds

Ze zou dit nu samen met een vriendin willen doen maar met volgende constructie als dit mogelijk zou zijn.

Mijn vriendin heeft reeds een ondernemingsnummer voor haar schoonheidssalon (eenmanszaak)

De andere persoon zou ook een ondernemingsnummer aanvragen (eenmanszaak)

De inkomsten zouden op een gezamelijke rekeningstorten waarna ze elk de helft van de inkomsten gaan verdelen.

uitgaven zouden ook door beiden gedaan worden.

De inkomsten van mijn vriendin haar schoonheidssalon zouden enkel voor mijn vriendin blijven dit wil ze niet delen met haar andere vriendin.

is deze constructie mogelijk of hoe kunnen ze het beter gaan aanpakken?

alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2017 11:11

zonnebankcentrum ???

En met een paar jaar worden die misschien verboden!

Los daarvan is de constructie niet goed welke u naar voor schuift, ofwel maak je er een vennootschap van en ben je er alle beiden zaakvoerder van en men deelt de winst als er al is.

Zoals u het voorstelt daar komen problemen van, zowel boekhoudkundig als persoonlijk.
Het mooiste van al zou dus een gewone vennootschap zijn die de beiden de zaken runt.

Een gewone vennootschap is niet duur voor de oprichting.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#3 , 15 sep 2017 11:23

persoonlijk vond ik het ook geen goed voorstel maar mijn vriendin haar boekhouder zei haar dat dit wel mogelijk was daarom vraag ik nu hier ook raad aan de mensen die hier meer verstand van hebben zodat ik haar dit ook kan laten lezen en dat ze dan haar beslissing kan nemen. ze zouden het beiden ook graag in bijberoep willen blijven doen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 sep 2017 11:36

Boekhouder heeft gelijk, alles kan maar is het winstgevend?
Voor de boekhouder wel want hij moet betaald worden.

Waarom runt u vriendin dit niet alleen, in plaats van een bijverdienste een hoofd beroep, aan een zonnecenter is er zeer weinig werk, maar of je er ook iets mee verdiend dit laat ik in het midden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 09 nov 2017 14:05

Beide een eenmanszaak en alles op één rekening - denk niet dat dat een goed idee is . Bij faling van een van de personen( is steeds zowel de zaak als de persoon) zal ook de gemene rekening mee opgenomen worden in de faling.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”