Samenwonen met vriend en eigendomsakte wijzigen

aduson
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Samenwonen met vriend en eigendomsakte wijzigen

#1 , 14 sep 2017 09:50

Dag allemaal!

Ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk proberen te schetsen :)

Mijn vriend heeft samen met zijn ex een nieuwbouwappartement gekocht. Voor beide is dit de eerste eigendom. Nog voor het appartement af was, zijn ze uit elkaar gegaan. Ze hebben nooit samengewoond. Ze zijn beide eigenaar voor 50% en zitten ook beide in de hypothecaire lening. Ze zijn met een goede verstandhouding uiteen gegaan en ze komen nog steeds goed overeen. Zijn ex-vriendin heeft dan ook geen probleem met de eigendom over te laten zonder dat we haar zouden moeten uitkopen.

Nu is het dus de bedoeling dat ik de 50% van zijn ex overneem. Ik werk nog niet zo lang, mijn vriend zijn eigen middelen zitten zo goed als allemaal in het appartement, dus erg veel reserve hebben we niet. We zouden wel alles stilaan willen regelen zodat er geen gedoe kan ontstaan en zodat alle partijen verder kunnen. Zijn ex kan bijvoorbeeld zelf geen lening aangaan zolang dit niet geregeld is.

Hoe lossen we dit het best en vooral het goedkoopst op? Wat zijn alle opties?

We hebben de notaris reeds gecontacteerd, maar ik wou ook eerst een 'second opinion'. De notaris vroeg ook achter het feit of wij wettelijk samenwonend zijn, heeft dit invloed op de situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 14 sep 2017 10:34

Je kan veel nalezen hier: http://www.neobemiddeling.be/blog/kan-m ... -overnemen

Het komt er op neer dat het deel dat jij koopt van de ex, als een "gewone" koop aanzien wordt, waar je dus 10% registratierechten (zonder kortingen) en notarisloon zal moeten betalen.

De notaris kan je alle info geven die je nodig hebt, inclusief een berekening van de kosten.

Heb je al met de bank gesproken ? Is de bank akkoord dat jij de 50% van de ex overneemt ? (hangt af van oa. inkomen)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Kopen”