Ziektepensioen

Els Frederix
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ziektepensioen

#1 , 05 sep 2017 13:59

Beste,

Ik ben een personeelslid van de NMBS en door ziekte dreigt de controlearts ermee mij op Ziektepensioen te sturen (wat ik eigenlijk niet wil ,want doe mijn job graag) .
Maar om eventueel toch te weten waaraan ik mij kan verwachten zou ik graag willen weten welk bedrag ik dan ongeveer zou ontvangen . (Of bij welke instantie ik deze info kan verkrijgen. )
Ik ben een 37 jarige vrouw en werk 5 jaar als statutair bij NMBS , ik ben ongehuwd en geen kinderen ten laste. Mijn maandelijks basisloon bedraagt 1759,32€ .Ik heb van mijn 19 jaar tot mijn 32 jaar in de privésector gewerkt,al dit zal waarschijnlijk niet meetellen.

Met vriendelijke groeten,
Els

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 05 sep 2017 14:30

Ik vrees dat dat niet veel zal zijn.

Voor de juiste berekening contacteer je best je vakbond of personeelsdienst maar ik ken iemand in vergelijkbare situatie en die trekt iets van een 700 euro.

willyboy
Berichten: 897

#3 , 05 sep 2017 14:43

Als statutaire bediende heb je recht op 62,5 procent van eindloon .

Er is een vast gedeelte (uw jaren dienst) + bijdrage van de kas van sociale solidariteit . Om deze bijdrage te hebben moet je voldoen aan heel wat voorwaarde . Bv je mag geen euro aan bijverdienste hebben .
Uw prive pensioen ...nog wat vroeg wegens te jong .
De vakbond kan berekening doen zoals meeboo schrijft .

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 05 sep 2017 14:44

Hier even kijken:

viewtopic.php?t=40791
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

willyboy
Berichten: 897

#5 , 05 sep 2017 14:57

Het te weinig jaren dienst kan inderdaad een groot nadeel zijn . Men moet soms naar ocmw trekken om aan het bedrag van een leefloon te komen .

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#6 , 06 sep 2017 07:26

Els

Omwille van je beperkte loopbaan als statutair personeelslid van de NMBS, zal je ziektepensioen (pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid) inderdaad ook beperkt zijn.

Je pensioen kan eventueel worden verhoogd met een supplement minimum. Het supplement gewaarborgd minimum wordt enkel toegekend voor een pensioen uit hoofde van een hoofdambt. Dit betekent dat het pensioen moet opgebouwd zijn op basis van prestaties die minstens 50 % uitmaken van een voltijds ambt.

Voor rustpensioenen wegens lichamelijke ongeschiktheid bedraagt het supplement gewaarborgd minimum op basis van een voltijds ambt voor een alleenstaande: 50 % van de gemiddelde wedde van de laatste 5 jaar. Het brutobedrag moet binnen een minimum- en maximumgrens liggen: minimum € 1 338,86 en maximum € 1 882,44 bruto per maand.
Het bedrag van het supplement gewaarborgd minimum wegens lichamelijke ongeschiktheid kan nooit hoger zijn dan 75 % van het maximum van de baremieke schaal waarvan de betrokkene genoot vóór de pensionering.

Zodra u pensioen als werkneemster ingaat, wordt het bedrag hiervan afgetrokken van je supplement minimum.
Renten wegens arbeidsongeval en andere soortgelijke voordelen die een schade vergoeden, worden slechts voor de helft van het supplement afgetrokken.

De uitbetaling van het supplement wordt geschorst tijdens de kalenderjaren gedurende dewelke u een winstgevende activiteit uitoefent die u jaarlijks ongeveer € 1.000 oplevert.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Terug naar “Pensioenen”