vonnis

farago
Topic Starter
Berichten: 19

vonnis

#1 , 24 aug 2017 17:51

Beste
Graag uw adviies over het volgende probleem :
Tussen mijn eigendom en de buur ligt er een gracht, die door ons beiden gedempt werd en vervangen door een rioolbuis en drainagebuis. In het midden werd er een draadafsluiting geplaatst, die door ons ieder voor de helft betaald werd. (vastgelegd in een vonnis) Dit alles is gemeen.
Begin 2001 werd er na plaatsbezoek door de vrederechter een overeenkomst tussen partijen opgetekend en vastgelegd in een vonnis (buur mocht op zijn deel een waterdoorlatende laag aanbrengen). Dit vonnis werd door mij betekend. Er werd geen beroep aangetekend, en het vonnis is in “kracht van gewijsde getreden”.
Nu heeft mijn buur indertijd ervan geprofiteerd om in zijn deel privé rioolbuizen in de gracht te leggen, die niet in de overeenkomst staan. Ik heb daar nooit toestemming voor gegeven. Buur beweerde dat de buizen op zijn grond liggen en ik daar helemaal geen inspraak over had. Volgens hetgeen ik op dit forum gelezen heb, zou dat niet kloppen.. Ik heb daar tegen geprotesteerd, maar omdat het geding al zovele jaren aansleepte, heeft de rechter een vonnis geveld met in zijn kommentaar de volgende vermelding: “indien later zou blijken dat iemand zijn bevoegdheid te buiten was gegaan, hij daar de gevolgen zou van moeten dragen”.
Wegens familiale omstandigheden en ook omdat een proces nogal wat stress en heibel veroorzaakt, heb ik dit jaren gedoogd. Maar de laatste tijd zijn er zovele zaken gebeurd dat ik wil dat de overeenkomst alsnog naar de letter word uitgevoerd.
Is hier na zovele jaren sprake van verjaring, of kan ik alsnog de rioolbuizen laten verwijderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 24 aug 2017 20:58

Komen de rioolbuizen (afvalwater - septische put) dus uit in de gracht?

farago
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 25 aug 2017 08:25

een buis voor regenafvoer (was er vroeger niet ) en één voor afvalwater.

Reclame

farago
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 25 aug 2017 09:20

Ter verduidelijking : al zijn afval- en regenwater liep via zijn eigen erf. Hij had daar geen problemen mee. Het is enkel tijdens het aanbrengen van een doorlatende laag (waarvoor ik toestemming had gegeven) dat hij die extra buizen in de gracht heeft gelegd (waarvoor ik geen toestemming heb gegeven)

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 05 sep 2017 21:32

En wat gaat er door die extra buizen?
Van wie is de gracht - staat die op de plannen bij de gemeente?

farago
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 08 sep 2017 15:23

Volgens de overeenkomst mocht er enkel een waterdoorlatende laag aangebracht worden, niets meer en ook niets minder. Van rioolbuizen is er geen sprake.
Ik vraag me af hoe lang deze overeenkomst geldig is en wanneer er sprake is van verjaring voor zaken die niet overeengekomen zijn.
De gracht staat niet op de gemeentelijke plannen maar is eigendom van beide buren (is gemeen)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”