Fluiten op het werk

Georgetettink
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Fluiten op het werk

#1 , 22 aug 2017 14:47

Beste,

Ik werk als verkoper in de toonzaal en verkoop personenwagens en bestelwagens.
Kan en mag mijn werkgever mij verbieden te fluiten tijdens de werkuren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2017 15:02

Je werkgever houd hoogst waarschijnlijk niet van gemotiveerde werkkrachten. :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 22 aug 2017 17:01

Job in de bouw zoeken . Misschien is fluiten op het andere geslacht daar mogelijk .

eylis
Berichten: 8836

#5 , 22 aug 2017 22:36

Inderdeed,, je werkgever mag dat verbieden. En als je overweegt (vanwege het feit dat je niet mag fluiten) om bij een andere autodealer te gaan werken als verkoper, bij de meeste autodealers zal dat ook zo zijn. Het merendeel van de klanten zal dit niet als aangenaam ervaren. tenzij je integraal de 9e van Beethoven kan fluiten. Dàt wordt misschien juist als een meerwaarde voor de toonzaal gezien.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 aug 2017 22:58

Is het jullie ook al opgevallen dat er de laatste maanden heel wat nonsensicale vragen worden gesteld?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 aug 2017 23:48

Wat is hier de rechtsgrond?
Puur omdat men onder gezag van de werkgever staat?

Want dan wordt het moeilijker als de verkopers een zelfstandigenstatuut zouden hebben. (Dan zou het wel contractueel kunnen vastliggen).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 aug 2017 00:08

Ja.
op basis van wat? graag wettelijke basis of rechtspraak
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 23 aug 2017 00:10

Wat is hier de rechtsgrond?
Waarschijnlijk geluidsoverlast. Te luid, te schril, naast de toon, .....
Verjagen van klanten die pijn aan de oren krijgen. Werkt zoals die geluidsapparaatjes om mollen en ander ongedierte te verjagen.
En met muziekuitvoerders in de publieke toonzaal kan men ook nog last krijgen met SABAM :lol: .
Fluitisten in een orkest rijden toch ook niet rond in auto's op het podium? Waarom zou een autoverkoper dan....?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8836

#10 , 23 aug 2017 08:41

een baas mag fluiten wel degelijk verbieden in de openbare werkruimte. Net zoals een geel hoedje opzetten of klanten schat noemen. Het heeft te maken met gedrag waarvan de werkgever kan vinden dat het niet past bij de activiteiten die er plaatsvinden. En die zijns/haars insziens zelfs de productiviteit kunnen benadelen. Persoonlijk zou ik het in een autotoonzaal ook niet echt ok vinden dat de verkopers lopen te fluiten. Een bedrijfsleider mag zelf bepalen welke atmosfeer zijn bedrijf uitstraalt. En als er iemand al een opmerking voor fluiten krijgt, zal het wel een herhaaldelijk voorkomende gewoonte van die mens zijn. Het kan ook voor de werksfeer voor de andere medewerkers vervelend zijn. Ik geef een voorbeeldje. Wij hadden aan ons kantooreiland ooit een jonge kerel. Heel enthousiast, al wat je wil. Maar hij zat heel vaak te vingerdrummen op zijn werkblad. Hij zei dat hem dat hielp om zich te concentreren, maar de andere werknemers werden wel hypernerveus en verloren hun eigen concentratie van dat getrommel. Dus fluiten? Ja, als je buiten de auto's aan het wassen bent, maar in de toonzaal weet een mens met gevoel voor decorum en uit respect voor de medewerkers dat fluiten niet nodig is én kan storen.

LeenW
Berichten: 12811

#11 , 23 aug 2017 09:38

Ja.
op basis van wat? graag wettelijke basis of rechtspraak
Er is geen wettelijke basis nodig, dit is gewoon gezag. Het stoort de collega's, het irriteert de klanten, etc. Redenen genoeg.

Georgetettink
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 aug 2017 10:57

Even verduidelijken...
Ik ben muzikant en niet zomaar een 'loze' fluiter. Ik fluit (heel af en toe) eens mee met de radio die speelt in de toonzaal.
Als ik subtiel eens fluit is het op z'n minst een refreintje van een liedje die voorbijkomt op radio.
Misschien ook vermelden dat de bazen onder mekaar (vader/moeder/dochter) dagelijks mekaar luidkeels toeROEPEN.
Eerlijk gezegd vind ik dit pas echt storend en ongepast, klantonvriendelijk en onbeleefd.
Er is dus wel wat nuance in het verhaal dus hier in deze situatie dan een opmerking geven dat er niet mag gefluit worden vind ik redelijk van de pot gerukt... Trouwens, als het niet expliciet vermeld staat in een reglement of arbeidsovereenkomst, al het niet vooraf duidelijk vermeld werd voor de werknemer werd aangeworven hebben die volgens mij weinig daaraan in te brengen.

eylis
Berichten: 8836

#13 , 23 aug 2017 11:07

beste george, wat je er zelf van vindt is je goed recht. Maar een baas kan het eisen. En als je het niet opvolgt valt dat dan weer onder het negeren van opdrachten. en laat dat nu een reden mogen zijn om de arbeidsovereenkomst te kunnen beeindigen. Nog iets: stel je voor dat élke fatsoensregel in een reglement of arbeidsovereenkomst zou moeten staan, tje dan houdt het ook niet op hé. Ik heb de indruk dat je werkomgeving ook al niet de plek is waar je zou willen werken. De bazen en familie irriteren je met hun gedrag en jij vindt dat je dus als getalenteerde muzikant af en toe eens moet kunnen meefluiten met de radio. Wel: ik heb tal van talenten waar ik tijdens mijn werkuren iets mee zou kunnen of willen doen, maar dat kan niet altijd. Dan zou ik mijn collega's mijn individueelste expressie opdringen. Ik voel me wel goed op mijn job en de atmosfeer en de collega's bevallen me. Dus dring ik dat niet op. twee boodschappen dus: als jouw vrijheid begint daar waar die van anderen gehinderd wordt is dat geen goed idee. Enne, denk eens goed na of je daar wel wil werken als je niet om kan met de regeltjes die daar gesteld worden.

Georgetettink
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 aug 2017 11:20

Beste Eylis. Fijne reactie van jou. Je hebt wel ergens gelijk hoor en by the way, ik heb het hier voor de rest erg naar mijn zin.
Alleen vind ik dat jij dan iets te strikt bent. Denk dat je zelf heel erg gesteld bent op regels en alles goed moet afgelijnd zijn.
Er is zoiets als 'geven en nemen' vind ik. Een spontaan fluitje weerspiegelt ook hoe mensen zich amuseren op hun werk.
Dus ik ben meer voor de grijstinten,tussen het wit en zwart, terwijl jij me de indruk nalaat dat jij meer voor strikte kleuren bent.
Ik blijf bij mijn standpunt dat je als baas niet moet lullen over een sporadisch gefluitje als je zelf alle dagen zit te roepen.
Voor de rest is het superfijn werken :-). Bedankt voor het gesprekje.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 aug 2017 11:28

Ik blijf bij mijn standpunt dat je als baas niet moet lullen over een sporadisch gefluitje als je zelf alle dagen zit te roepen.
Voor de rest is het superfijn werken :-). Bedankt voor het gesprekje

.
Ik denk dat je ook niet zal moeten lullen als je u C4 krijgt, en dat kan een werkgever altijd, als je zijn gezag ondermijnd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”