vonnis vrederechter laat op zich wachten

Gebruiker51
Topic Starter

vonnis vrederechter laat op zich wachten

#1 , 18 aug 2017 22:55

bijna 6 maand na het sluiten van de debatten heb ik nog steeds geen vonnis mogen ontvangen van de vrederechter.
Als ik navraag doe bij de griffie krijg ik steeds zelfde antwoord:nee nog niet.Zonder enige vorm van verantwoording waarom zo lang.

Het gaat dan nog om een overduidelijke zaak over een getekend document dat nagekomen dient te worden en met voldoende eerdere rechtspraak uit andere zaken.

Wat zit hier achter en wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 19 aug 2017 09:17

Vrederechter moet binnen de maand vonnissen, was dit een verzoening of oproeping met verzoekschrift.
Wie heeft de verzoening of verzoekschrift ingediend.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker51
Topic Starter

#3 , 19 aug 2017 10:20

bedankt voor de reactie

Het gaat om een procedure waar ik de verweerder ben.
Er was een eerste zitting waar een afspraak werd gemaakt voor de conclusies
Dan die eigelijke conclusies
En nu bijna 6 maand later nog geen vonnis.

Ik dacht ook 1 maand en ik belde toen;dan maakte de griffie er 2 maand van.
Nu ja ik dacht vanwege de paasvakantie...toen
Het lijkt wel of die hun eigen regels maken

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 aug 2017 12:15

Gerechtelijk Wetboek
Art. 652 1[Wanneer de rechter gedurende meer dan zes maanden verzuimt de zaak te berechten die hij in beraad heeft genomen, kunnen de procureur-generaal bij het hof van beroep alsook iedere partij vorderen dat de zaak aan de rechter wordt onttrokken.]
Art. 653 De vordering tot onttrekking van de zaak aan de rechter wordt ingesteld bij een met redenen omkleed en 1[door een advocaat]1 ondertekend verzoekschrift dat ter griffie van het Hof van Cassatie wordt ingediend.


U kan ook de voorzitter van de vrederechters, de procureur des Konings en de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg aanschrijven en hen melding maken van het feit.

Gebruiker51
Topic Starter

#5 , 19 aug 2017 14:11

Bedankt Scorpion,

het gaat om een kleine 2000€ dus was al kantje boord om en advocaat in te schakelen maar heb dit toch gedaan.
Ik speculeer op op de rechtsplegingsvergoeding maar dit dekt die advocaten kost maar voor 80 pct.
Als ik dan nog eens die advocaat de opdracht moet gaan geven om de zaak te onttrekken wordt et helemaal te gek en hou ik niets meer over van de centen waar ik recht op heb.Ik denk ook dat we dan opnieuw vertrokken zijn voor maanden;met deze gedachte verontrust het me dat de tegenpartij dit dus ook kan doen.
Uw laatste puntje lijkt me een bruikbaar advies maar ik ga eerst mijn advocaat op de hoogte brengen dat ik dit ga doen denk ik

vriendelijke groet

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”