Waterschade - insijpeling

roland101
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Waterschade - insijpeling

#1 , 16 aug 2017 13:52

Tijdens de renovatiewerken bij mijn buurman in mei 2016 vergeet deze een waterafvoer aan te brengen en gedurende een week van intense regen spuit het water ongehinderd tegen mijn zijmuur.
Mijn buurman is een professionele renovator (kopen en verkopen) maar hoofdzakeijk werkzaam als elektricien.
Het duurt meer dan een week eer de schade zichtbaar wordt omdat deze muur voor mij niet meteen zichtbaar is, maar de schimmelgeur deed zijn intrede.
Mijn huis dateert uit 1923 en de buitenmuren zijn massief 3 bakstenen dik.

Normale start van de procedure en de verzekeringsmaatschappijen op de hoogte gesteld.
Hij brengt een tijdelijke regenpijp aan om het water van de muur af te wenden.
Ondertussen begint het water in de muur verder te migreren naar beneden mat alle schade vandien.

Het duurt vijf (5) maanden vooraleer er een expertenbezoek plaats heeft !

De tegenpartij declareert tijdens het bezoek luidop dat het een slechte muur is die water opzuigt !
Omdat de muur nog behoorlijk nat is spreekt men af om nogmaals te evalueren na het plaatsen van een bouwdroger.
Als de vochtigheid verdwijnt zal inderdaad de aansprakelijkheid erkend worden.
Ik verwijder de oude leempleiser op een groot stuk en inderdaad de vochtigheid verdwijnt in de bakstenen.

Ondertussen heeft er een stoelendans plaats bij de verzekeringen van de tegenpartij en komt de beroepsaansprakelijkheidsverzekering in de plaats.
Deze laatste weet in december te vertellen dat zij niet aansprakelijk zijn omdat ze alleen de elektriciteitswerken verzekeren.

Tijdens het tweede bezoek eind november is er geen expert meer van de tegenpartij aanwezig.

De expert voor mijn maatschappij gaat nu optreden binnen het kader van rechtbijstandsverzering en vraagt om een minnelijke schikking.
De expert stelt echter dat de muur overdadig met water werd belast en dat er toch enigszins sprake is van laterale insijpeling.
De bakstenen zijn op dat ogenblik echter perfect droog (<30%).

In maart van dit jaar wordt de tegenpartij nogmaals uitgenodigd tot een minnelijke schikking, zonder antwoord.
Ondertussen is het huis verkocht.

Begin augustus 2017 krijg ik het volgende bericht van mijn verzekeringsmaatschappij:
"Na een grondig onderzoek van uw dossier zijn wij van mening dat het niet mogelijk is om uw schade
met succes te verhalen op de tegenpartij. Wij beschikken immers over onvoldoende objectieve
bewijselementen om een fout in hoofde van de tegenpartij en het oorzakelijk verband met uw
schade aan te tonen"

Ik vraag of het mogelijk is om een tegenexpertise uit te laten voeren, maar dat zou op mijn kosten zijn en in samenspraak met bestaande expertisefirma.
Dit terwijl ik een ongenuanceerde expertise zou willen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 aug 2017 15:21

Heb jij enig bewijs van dit voorval? Foto's van de spuitende regenwaterafvoer? Anders zal het moeilijk worden

roland101
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 aug 2017 17:46

Uiteraard, alles is perfect gedocumenteerd, video en fotomateriaal is beschikbaar. Tot op vandaag is zelfs het traject van het water op de muur nog duidelijk zichtbaar! Juist omwille van het duidelijke bewijs begrijp ik de houding van de "experten" niet.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 aug 2017 21:14

Indien je het hierbij niet laat - wat perfect begrijpelijk is - is het initiatief inderdaad aan jou.
Je zou inderdaad een tegenexpert kunnen aanstellen - vaak voorziet de polis hiervoor vooraf een regeling.
Alternatief is de maatschappij in gebreke stellen en vervolgens een geding opstarten tegen de verzekering. Mogelijk is er een rechtsbijstandsdekking die je kosten hiervan laat recupereren.
Best dus eigen polis dubbel verifiëren.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”