Bestaande omheining

Ms.Q
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Bestaande omheining

#1 , 23 jul 2017 20:35

Beste,
Wij wonen nu bijna 7 jaar in ons huis dat we gekocht hebben. Het huis is van 1954. Onze tuin grens aan één kant aan een buur en daar staat heel veel groen van onze buur op de scheiding. Zijn struiken en hagen komen soms wel tot een meter over onze kant.
We komen erg goed overeen en hebben er nooit een probleem van gemaakt.

Probleem is vandaag dat de betonnen palen met hier en daar nog draait tussen, volledig vergroeid met planten/hagen ervoor zorgt dat ik
1) geen afgesloten tuin heb (met twee kleine kindjes)
2) mijn buur zijn hagen afdoe tot op de grenspalen/draad, maar door de sporadische aanwezigheid van draad mijn heggenschaar steeds stuk gaat.

Ik heb nu even gekeken naar de opmeting van de landmeter (gekregen bij de aankoop van het huis), en daarop staan de grenspalen en draad over 90% van de lengte van onze scheiding op onze grond. Er zijn maar 2 van de 20 palen die op de scheiding staan (buitenkant) en eentje die ook deels op de buur zijn grond staat.

Volgens onze buur is het zijn omheining, volgens de verkopers van ons huis was het van ons.

Wat betekent die nu? Stel dat ik die palen wil weghalen en een nieuwe draad zetten om mijn grond, dus tegen de scheiding en niet erop. Kan mijn buur daar een stok voor steken? Ik zou het liefst hebben dat hij zijn groen afdoet op 50 cm van de scheiding en dat we de bestaande palen repareren, maar al hij dat niet wil zit ik er ook niet mee in om alles uit te breken/graven en opnieuw te beginnen op mijn kosten.

Wat denken jullie?

Mvg,
ILO

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 24 jul 2017 18:37

Alle stammen op uw grond zijn van u.
Stedelijke omgeving wordt de afsluiting meestal geacht gemeen te zijn.
In landelijke omgeving kan het anders zijn.
Staat er ergens in uw akte of vroegere akten iets van overname afsluiting?
Die opmeting wat die door beide partijen of een onderdeel van de akte - best ook eens de akte van de buur (laten) controleren op het kadaster.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”