Factuur voor vriendendiensten

Nath86
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Factuur voor vriendendiensten

#1 , 20 jul 2017 06:44

Vorig jaar kocht ik een woning dit alleen zonder mijn partner aangezien deze nog enkele schulden heeft en ik geen risico wou lopen
De woning had een totaalrenovatie nodig, hier zijn we dan ook samen met mijn partner,familie,schoonfamilie en vrienden direct ingevlogen
Iedereen wou ons uit vrije wil helpen om de woning zo snel mogelijk bewoonbaar te maken
Mijn partner heeft samen met zijn vader en broer een zaak
Nu na een woordenwisseling met mijn schoonouders is tussen ons al het contact verbroken
Nu krijg ik van hun een factuur in de bus voor de uitgevoerde werken
Hiervoor is nooit een overeenkomst of contract getekend, ook geen offerte aangevraagd aangezien alle hulp als vriendendienst werd gedaan
Ook hebben mijn schoonouders ons een deel hout cadeau gedaan
Blijkbaar is dit betaald met geld van de zaak van mijn partner en zijn vader en broer
Dit bedrag willen ze nu ook terug vorderen terwijl het om een gift ging van mijn schoonouders
Mij partner was niet op de hoogte dat dit met geld mede uit zijn zaak betaald is geweest
Wat kan ik nu het beste doen? Ik veronderstel dat ze geen aanspraak kunnen maken op werken waarvoor geen overeenkomst of geen vraag om de werken uit te voeren geweest is
Is dit zelfs niet valsheid in geschriften een factuur uitschrijven enkel en alleen op mij schade toe te willen brengen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 jul 2017 09:15

Welk soort zaak hebben uw schoonouders? Mogen zij dergelijke werken uitvoeren?

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 20 jul 2017 10:15

Een zelfstandige kan wettelijk wel niet gratis aan een woning werken. Hij moet steeds een factuur opmaken voor marktconforme prijzen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jul 2017 10:49

Als ik het goed begrijp is het contact tussen jullie als koppel en jouw schoonouders verbroken? Of heb je ook geen contact meer met uw partner?

In ieder geval: voor werken die een bepaald bedrag overstijgen, moet een bestelbon of offerte opgemaakt worden. Wat de factuur voor de "diensten" betreft: laat via een aangetekend schrijven weten dat de geleverde diensten waarover sprake, uitgevoerd zijn duur uw partner en schoonouders, niet door de zaak die de factuur gestuurd heeft. Vraag hen om het tegendeel te bewijzen via een door jullie ondertekende offerte of bestelbon, en als zij dit niet kunnen, vraag hen dan om geen contact meer met jullie op te nemen.

Wat het hout betreft: vraag aan de firma van wie de factuur komt, om een door jullie getekende leveringsbon voor te leggen, als zij beweren dat zij hout geleverd hebben. Als zij dit niet kunnen voorleggen, hebben zij geen enkel bewijs wat betreft het bedrag dat jullie dan wel zouden moeten betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Nath86
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2017 21:43

Enkel het contact met de schoonouders is verbroken ik en mijn partner zijn nog samen
Het zijn metsers
Mijn vader is ook zelfstandige (sanitair) en die mag gerust zonder een factuur te moeten maken gratis helpen bij mij met bv de metselwerken en dakwerken, hier is vooraf navraag naar gedaan
Het is ook niet zo dat mijn schoonfamilie de werken alleen heeft uitgevoerd, ze hebben geholpen meer niet
De werken waarvoor ze nu een factuur sturen betreffen geen metselwerken

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 20 jul 2017 23:00

Enkel het contact met de schoonouders is verbroken ik en mijn partner zijn nog samen
Het zijn metsers
Mijn vader is ook zelfstandige (sanitair) en die mag gerust zonder een factuur te moeten maken gratis helpen bij mij met bv de metselwerken en dakwerken, hier is vooraf navraag naar gedaan
Het is ook niet zo dat mijn schoonfamilie de werken alleen heeft uitgevoerd, ze hebben geholpen meer niet
De werken waarvoor ze nu een factuur sturen betreffen geen metselwerken
Dat hangt ervan af, een eenmanszaak kan gratis werken als hij andere activiteiten dan de beroepsactiviteit doet. Zoals u zegt, als hij sanitair doet, mag hij gratis dakwerken doen. Als het echter een vennootschap is, telt deze regel niet, bij een vennootschap zijn alle activiteiten beroepsactiviteiten.

jef007
Berichten: 1679

#7 , 23 jul 2017 13:53

voor welke werken hebben ze dan een factuur gestuurd?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jul 2017 13:24

Als het echter een vennootschap is, telt deze regel niet, bij een vennootschap zijn alle activiteiten beroepsactiviteiten.
Ik denk niet dat de schoonouders daar in de hoedanigheid van "vennootschap" geholpen hebben, maar in hoedanigheid van "familieleden". Het is wel duidelijk dat de topic starter niet aan de firma gevraagd heeft één en ander te komen doen, maar dat de schoonouders uit vrije wil een handje zijn komen toesteken, en dit volledig in de privésfeer, dus totaal niet gelinkt aan het bedrijf dat ze hebben.

Ik heb een goede vriend die tuinaannemer is, en hij komt ons twee keer per jaar helpen als de hagen moeten gesnoeid worden, Dit is gewoon hulp onder vrienden. Daarna hebben we meestal nog een BBQ samen en blijven we daarna op het terras nog wat bijpraten bij een lekker wijntje. Ik zie deze persoon doorheen het jaar uiteraard ook héél regelmatig (bij ons thuis, bij hem thuis, op vakantie, samen naar theater, etc...). Dus dit zou juridisch gezien niet mogen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12824

#9 , 24 jul 2017 14:18

Neen, een aannemer kan niet gratis werken voor vrienden of familieleden omdat dit concurrentieverstorend is (en de kans op zwartwerk zeer hoog maakt). Er moet telkens een officieel stuk worden opgemaakt aan de normale waarde, en bijgevolg moet er ook telkens btw aangerekend worden aan de bouwheer.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jul 2017 14:40

Wat leen schrijft is enkel, wanneer een schrijnwerker het schrijnwerk voor zijn kinderen of familie maakt moet er gefactureerd worden, maar als deze schrijnwerker voor zijn familie de elektriek doet hoeft dit niet gefactureerd te worden.

Ben even die art nummers kwijt zal ze proberen te vinden !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#11 , 24 jul 2017 14:47

Wat leen schrijft is enkel, wanneer een schrijnwerker het schrijnwerk voor zijn kinderen of familie maakt moet er gefactureerd worden, maar als deze schrijnwerker voor zijn familie de elektriek doet hoeft dit niet gefactureerd te worden.

Ben even die art nummers kwijt zal ze proberen te vinden !!
Dat heb ik hierboven reeds besproken, die regel geldt enkel voor een eenmanszaak. Een vennootschap kan immers enkel beroepsactiviteiten uitvoeren. Artikel 19 van het btw wetboek als ik mij niet vergis.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 jul 2017 14:57

Neen, een aannemer kan niet gratis werken voor vrienden of familieleden omdat dit concurrentieverstorend is (en de kans op zwartwerk zeer hoog maakt). Er moet telkens een officieel stuk worden opgemaakt aan de normale waarde, en bijgevolg moet er ook telkens btw aangerekend worden aan de bouwheer.
Dus die tuinannemer die mijn haag komt doen is niet concurrentieverstorend, maar een vriend metser die een tuinmuur komt metsen, is dit wel? Lang leve de Belgische Wetgeving... :roll:

Anyway, blijkbaar zijn de ouders metsers maar zijn de gefactureerde werken geen metselwerken? Verder meldt de topic starter ook dat de schoonouders hooguit wat geholpen hebben. Dus tenzij die schoonouders effectief kunnen bewijzen dat ze bepaalde werken daar uitgevoerd hebben, en niet gewoon wat materiaal aangegeven hebben, om maar iets te zeggen, zie ik niet in wat ze gaan factureren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 jul 2017 15:08

Je heeft gelijk Leen het is art 19.

3.1. Gelijkstelling met een dienst verricht onder
bezwarende titel
Artikel 19, § 2, 2° van het W.B.T.W. stelt de uitvoering door een belastingplichtige van een werk in onroerende staat voor zijn privé-doeleinden of voor die van zijn personeel en, meer in het algemeen, om niet of voor doeleinden die vreemd zijn aan zijn economische activiteit gelijk met een dienst verricht onder bezwarende titel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12824

#14 , 24 jul 2017 15:14

Neen, een aannemer kan niet gratis werken voor vrienden of familieleden omdat dit concurrentieverstorend is (en de kans op zwartwerk zeer hoog maakt). Er moet telkens een officieel stuk worden opgemaakt aan de normale waarde, en bijgevolg moet er ook telkens btw aangerekend worden aan de bouwheer.
Dus die tuinannemer die mijn haag komt doen is niet concurrentieverstorend, maar een vriend metser die een tuinmuur komt metsen, is dit wel? Lang leve de Belgische Wetgeving... :roll:
Sinds wanneer zijn tuinwerken geen wios meer?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 jul 2017 15:42

Wios? www.wios.be? Ik zie de link niet. ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”