bijdrage sociale zekerheid

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

bijdrage sociale zekerheid

#1 , 28 jun 2017 10:37

Ik had een vraag: niet betaalde bijdrage voor de sociale zekerheid (zelfstandige), kan hiervoor loonbeslag opgelegd worden?
Schuld dateert van meer dan 10 jaar geleden, maar verjaring werd gestuit door een brief te sturen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2017 10:45

Bijdragen voor de sociale zekerheid voor zelfstandigen worden vaak verward met RSZ bijdragen. Ten onrechte. Deze bijdragen verjaren na 5 jaar. De termijn loopt vanaf het einde van het kwartaal. Voor regularisaties start de verjaringstermijn vanaf de dag van ontvangst van de rekening.

De verjaring moet je zelf inroepen.

Indien gestuit kan men inderdaad loonbeslag gelegd worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#3 , 12 jul 2017 09:12

Bijdragen voor de sociale zekerheid voor zelfstandigen worden vaak verward met RSZ bijdragen. Ten onrechte. Deze bijdragen verjaren na 5 jaar. De termijn loopt vanaf het einde van het kwartaal. Voor regularisaties start de verjaringstermijn vanaf de dag van ontvangst van de rekening.

De verjaring moet je zelf inroepen.

Indien gestuit kan men inderdaad loonbeslag gelegd worden !

Het is een brief van de Nationale Hulpkas en het gaat over sociale bijdrage over de periode 2003/1 tot 2005/6.
Brief dateert van februari 2016.

Als de verjaringstermijn 10 jaar zou zijn, zijn een deel van de schulden al niet verjaard? De bijdrage voor 2003 en 2014 bijvoorbeeld?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2017 09:50

Eigenlijk verjaren sociale bijdragen na 5 jaar !!

Maar is daar een vonnis van de arbeidsrechtbank ? , die dit eventueel gestuit heeft ?

De verjaring moet je wel zelf inroepen, dit gaat niet automatisch.

Schrijf hun een brief waarin je zegt dat je de verjaring gaat inroepen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#5 , 12 jul 2017 10:22

Eigenlijk verjaren sociale bijdragen na 5 jaar !!

Maar is daar een vonnis van de arbeidsrechtbank ? , die dit eventueel gestuit heeft ?

De verjaring moet je wel zelf inroepen, dit gaat niet automatisch.

Schrijf hun een brief waarin je zegt dat je de verjaring gaat inroepen !

Bedankt denlowie.

Ik heb geen kennis van een vonnis, ze spreken ook niet over een vonnis in hun AS. Het zou een vonnis kunnen zijn die niet betekend kon worden aan de schuldenaar gezien deze een aantal jaar geen domicilie had in België. De laatste 4 jaar wel en geen brief ontvangen tot deze in 2016.

Ze sluiten hun brief af met “deze aangetekende brief stuit over de vermelde periode de verjaring van de bijdragen en verhogingen (art. 16, s2, 2, van het koninklijk besluit nr 38. Van 27 juli 1967).”

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jul 2017 10:28


Ze sluiten hun brief af met “deze aangetekende brief stuit over de vermelde periode de verjaring van de bijdragen en verhogingen (art. 16, s2, 2, van het koninklijk besluit nr 38. Van 27 juli 1967).

Daar deze getuit is dan heb je geen verjaring, daar zal wel in het verleden een vonnis geweest zijn !

Als deze man niet bemiddeld is, dan kan hij een pro deo krijgen om naar de arbeidsrechtbank te gaan om voor deze periodes een vrijstelling te krijgen, die jaren tellen dan niet mee voor het pensioen.

Een andere vraag is die man in orde met zijn ziekenbond ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#7 , 12 jul 2017 10:32


Ze sluiten hun brief af met “deze aangetekende brief stuit over de vermelde periode de verjaring van de bijdragen en verhogingen (art. 16, s2, 2, van het koninklijk besluit nr 38. Van 27 juli 1967).

Daar deze getuit is dan heb je geen verjaring, daar zal wel in het verleden een vonnis geweest zijn !

Als deze man niet bemiddeld is, dan kan hij een pro deo krijgen om naar de arbeidsrechtbank te gaan om voor deze periodes een vrijstelling te krijgen, die jaren tellen dan niet mee voor het pensioen.

Een andere vraag is die man in orde met zijn ziekenbond ??

Schuldenaar is in orde met zijn ziekenbond en eigenlijk met alles, is ook niet meer zelfstandig en werkt al jaren als werknemer.
Bemiddeld is hij niet (geen roerende of onroerende goederen), maar heeft wel een goed inkomen.

Kan het niet zijn dat de schuld al verjaard is maar ze zetten dat zin over de stuiting gewoon erbij om mensen "bang te maken" en hun schuld te laten erkennen waardoor de stuiting dan effectief is?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jul 2017 10:43

Ik denk dat ze zich baseren op een vroeger vonnis, sociale kassen brengen snel iets voor de arbeidsrechter, en men zal elke 5 jaar wel een aangetekende brief gestuurd hebben, ben daar maar zeker van, daar zit een paar bedienden op die niks anders doen dan deze zaken regelen.

Als hij een goed loon heeft moet hij oppassen voor loonbeslag, beter dat hij een afbetalingsplan opstelt, en maandelijks een klein bedrag stort, hij krijgt dit ooit dik terug via later zijn pensioen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#9 , 12 jul 2017 11:12

Ik denk dat ze zich baseren op een vroeger vonnis, sociale kassen brengen snel iets voor de arbeidsrechter, en men zal elke 5 jaar wel een aangetekende brief gestuurd hebben, ben daar maar zeker van, daar zit een paar bedienden op die niks anders doen dan deze zaken regelen.

Als hij een goed loon heeft moet hij oppassen voor loonbeslag, beter dat hij een afbetalingsplan opstelt, en maandelijks een klein bedrag stort, hij krijgt dit ooit dik terug via later zijn pensioen.

Schuld is meer dan 11.000 EUR. Zal het echt zo veel uitmaken voor zijn pensioen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jul 2017 11:51

11.000€ is geen kattepis voor een werknemer !

Ik zou dan toch proberen een vrijstelling voor deze periode te bekomen, of toch enkele jaren van deze periode !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 12 jul 2017 12:30

Dat tekort wordt later verrekend in uw pensioen. Je zal een pak minder krijgen en dat tot het einde uwer dagen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jul 2017 12:49

Even opgezocht en je kan zelfs geen vrijstelling meer aan vragen is te lang geleden, dit zal een afbetalingsplan worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

iota
Berichten: 830

#13 , 12 jul 2017 13:30

Ik zou toch voor alle zekerheid opzoeken of er effectief een vonnis is geweest. Je weet maar nooit.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#14 , 12 jul 2017 14:01

Ik zou toch voor alle zekerheid opzoeken of er effectief een vonnis is geweest. Je weet maar nooit.
Ik heb ze een mail gestuurd waarin ik meld dat de schuld verjaard is, we zullen zien wat ze antwoorden. Ze zullen toch moeten bewijzen dat de schuld niet verjaard is, neem ik aan?
Een vonnis, wanneer verjaart die? na 10 jaar?

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#15 , 13 jul 2017 10:22

Reactie ontvangen op mijn mail ivm verjaring, de schuld zou niet verjaard zijn.

Ze hebben blijkbaar verschillende brieven gestuurd, maar eentje van 2013 is niet ontvangen. Het kan zijn dat ze deze naar een verkeerd adres gestuurd hebben (schuldenaar had een aantal jaren geen adres in België en pas terug een adres begin 2013).
Ook werd er door de National Hulpkas eind 2005 een aangifte van schuldvordering neergelegd bij de rechtbank van koophandel inzake de failliseement.

Als blijkt dat hun brief van 2013 naar een foutief adres is opgestuurd terwijl schuldenaar administratief in orde was, kan de verjaring alsnog ingeroepen worden? dan zou hun laatste juiste brief in 2009 en dan begin 2016 geweest zijn. (meer dan 5 jaar tussen)

Terug naar “Andere”