Invaliditeitsuitkering + zoon die deeltijds werkt en studeert

jonasmertens
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Invaliditeitsuitkering + zoon die deeltijds werkt en studeert

#1 , 10 jun 2017 00:18

Beste lezers,

Ik ben een hogeschoolstudent verpleegkunde die een bediendecontract heeft van onbepaalde duur (8u)
In principe bezie ik dit dus als mijn vaste studentenwerk gezien ik een Bruto ontvang van 433€/maand.

Anderzijds ontvangt mijn moeder een invaliditeitsuitkering berekend als gezinshoofd en een verhoogde kindertoeslag gezien haar situatie.
--> Chronische ziekte MS, Krijgt deze volgens mij zelfs al meer als 20 jaar.

Mijn belastingformulier gaf dit jaar aan dat ik 8042€ Bruto verdient had in het huidige AJ en om en om 300€ terugkrijg.
--> Tijdens rustige lesperioden als vakanties werk ik natuurlijk meer dan die 8u/week.
Mijn moeder anderzijds moet ineens 600€ terug betalen terwijl zij dit sinds mijn geboorte nooit heeft moeten doen.
--> Gezien mijn Brutojaarloon kan ik begrijpen dat zij dus geen belastingvermindering meer krijgt van 'iemand ten laste' en de berekening anders verloopt.

Mijn grote angst sloeg daarlangs in omdat ik vrees dat door mijn combinatie van studeren en werk (geen studentenjob maar vast contract) ongeacht het maar een 8u/week is.
Mijn moeder haar invaliditeit nu ineens zal gaan berekend worden als samenwonend of alleenstaande.
--> Alleenstaande zou ik in mijn geval nog kunnen begrijpen maar samenwonend zou een grote financiële inslag betekenen voor mezelf als voor men moeder.
Ik had gelezen dat ik niet meer als +/- 800€/maand zou mogen verdienen en zodoende ook niet als samenwonend zou beschouwd worden. Anderzijds heb ik maanden als bijvoorbeeld juli waar ik eveneens een fulltime loon heb ontvangen van +/- 1700€ Bruto.
--> Nu is het niet meteen duidelijk voor mij hoe die berekening loopt. Is dit op jaarbasis dus +/-(8000/12)=666€ wat onder die grens ligt.
Of is dit elke maand afzonderlijk bekeken?

Zou nu dus:
1. De verhoogde kinderbijslag verloren worden?
2. Het invaliditeitsinkomen verlaagd worden van 65% BL naar 55%BL of in het slechte geval 40% BL?
3. Ik mezelf beter inschrijven als werkstudent en een ander domicilieadres zoeken waardoor men moeder vrijgesteld blijft van mijn inkomsten?
--> In principe geen domiciliefraude gezien ik hoofdzakelijk op mijn kot verblijf.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding