Onjuiste afrekening tuinman

Sn00zerman
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Onjuiste afrekening tuinman

#1 , 09 jun 2017 19:15

Hoi allemaal,

Door mijn huidige slechte gezondheidstoestand, ben ik niet langer in staat om onze (voor)tuin zelf te onderhouden.
Daarom gezocht naar een tuinman, en er eentje gevonden, in onze straat nogwel.
De afspraak was dat hij onze haag aan de buitenkant zou snoeien.
Stipt om 10u30 was hij terplaatse, mijn vrouw was gaan werken, en ik ben niet in staat om de deur open te maken, gemakkelijkheidshalve was
Er gezegd dat er niemand thuis was tot 19u. Hij heeft wel gebeld vanochtend, maar ik kon niet openmaken.
Omstreeks 11u15 was hij terug weg, en in tussentijd is hij ook nog 10 minuten weg geweest met zijn camionette. De afspraak was 30 euro per uur.
(Zelfs met btw komt dit op 36,5 euro) we hadden al 40 euro klaargelegd, en desondanks hij een sierboom onthoofd had, die vrij dicht tegen de haag stond, en hij geen volledig uur gewerkt had, zou hij dat wisselgeld mogen houden.
Toen hij om 19u kwam ontvangen, was onze verbazing ook groot dat hij 70 euro wilde !
We vroegen hem hoe hij aan dit bedrag kwam, en hij zei dat hij zeker 2,5 uur was bezig geweest.
Toen ik hem vertelde dat hij om 10u30 was toegekomen en om 11u15 al terug weg was, bleef hij dit ten stelligste ontkennen, toen ik hem vertelde dat hij ook nog eens 10 minuten weg was geweest, ontkende hij dat in eerste instantie ook, maar daarna vertelde hij dat hij thuis vuibakken was gaan halen om het snoeisel in te doen.
Toen ik hem vertelde dat hij wat redelijk moest blijven met zijn afrekening, begon hij dat zijn snoeimachine ook brandstof nodig had, en dat hij aan zo'n klein tuintje zijn boterham niet kon verdienen enz ... en dat hij dan maar een officiëel factuur zou sturen, en we maar een andere tuinman moesten zoeken.
Wat moeten we hier nu in godsnaam mee aanvangen ?

Groeten,
Kris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 09 jun 2017 19:32

Is daar enig schriftelijk bewijs van, ik zou afwachten welke factuur hij opstuurt. Indien deze te hoog is volgens afspraak protesteer je deze en betaal enkel wat afgesproken was.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2017 20:05

Je kan zeggen dat hij
(1) uiteraard een factuur mag maken want dat je zeker geen zwartwerk zou ondersteunen. Echter aan het afgesproken tarief dat - aangezien je particulier bent - btwi was.
(2) bedrog pleegt als hij meer uren aanrekent dan hij gewerkt heeft.

Maar voorlopig even afwachten wat de factuur inhouwt en enkel het onbetwiste deel betalen - de test formeel betwisten.
Hij zal hiermee wellicht niet naar de rechtbank trekken.

Maar je zal wellicht op zoek moeten naar een nieuwe tuinman.
Een effectief hulpmiddel is een logboek klaarleggen waarin men begin- en einduur moet noteren. Als je occasioneel kan controleren, kan je vaststellen of er gefoefeld wordt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jun 2017 20:05

Je kan zeggen dat hij
(1) uiteraard een factuur mag maken want dat je zeker geen zwartwerk zou ondersteunen. Echter aan het afgesproken tarief dat - aangezien je particulier bent - btwi was.
(2) bedrog pleegt als hij meer uren aanrekent dan hij gewerkt heeft.

Maar voorlopig even afwachten wat de factuur inhoudt en enkel het onbetwiste deel betalen - de test formeel betwisten.
Hij zal hiermee wellicht niet naar de rechtbank trekken.

Maar je zal wellicht op zoek moeten naar een nieuwe tuinman.
Een effectief hulpmiddel is een logboek klaarleggen waarin men begin- en einduur moet noteren. Als je occasioneel kan controleren, kan je vaststellen of er gefoefeld wordt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

jef007
Berichten: 1680

#5 , 10 jun 2017 11:22

zou hij wel een BTW nummer hebben?

Sn00zerman
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2017 11:53

hoi allemaal,

Vandaag factuur ontvangen:
- naam, btwnummer,adres,emailadres,rekeningnr van de tuinman zijn vermeld op factuur
- factuur staat verder op naam van m'n vrouw (met adresgegevens)
- factuurnr 1548, en bij "Uw BTW nummer", staat 10/07/2017 ingevuld (via companyweb btw nummer opgezocht trouwens, blijkt te kloppen)
- uiterste betaaldatum: 17/06/2017
- verder staat er "snoeien van haag + opkuis afvoer snoeiafval", 62 euro, 13,02 euro btw, totaal inclusief btw: 75,02 euro
- geen algemen voorwaarden bijgevoegd bij de factuur

hoe pak ik dit het beste aan om deze "zaak" snel af te handelen ?

LeenW
Berichten: 12826

#7 , 12 jun 2017 11:55

De factuur aangetekend protesteren, het is dan aan hem om voor 75 euro naar de rechtbank te stappen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 12 jun 2017 12:08

Ofwel betaal je ofwel protesteer je de factuur en betaal je wat je denkt te moeten betalen.
Maar ik geef u weinig kans als dit voor de rechtbank komt.
Om dit te vermijden in de toekomst, laat je een getekende offerte opmaken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sn00zerman
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jun 2017 12:21

Er zijn in elk geval getuigen die gezien hebben dat hij minder dan 45 minuten bezig is geweest.
Ik had gehoopt om hem te kunnen "pakken" op het feit dat hij met z'n uren foefelde, maarja, met zo'n algemene omschrijving, kan hijzelf natuurlijk alle kanten op. Ik had zelf al gedacht om z'n algemene voorwaarden op te vragen en een detail van dat factuur, als hij ergens op papier zou durven zetten dat hij 2,5 uren gespendeerd heeft, dan heb ik alvast een been om op te staan.

Ik ga het alvast proberen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jun 2017 12:29

Alles bij alles beschouwd zal er zeer weinig officiële tuinmannen van hun hof rijden voor 75€, als hij naar de vrederechter gaat heeft hij 90% kans op slagen, en dan zal het je meer dan 75€ kosten !

En ja er zijn meer zelfstandigen dan je denkt die voor 75€ naar de recht bank trekken en zeker in zo een geval.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 12 jun 2017 12:30

Er zijn in elk geval getuigen die gezien hebben dat hij minder dan 45 minuten bezig is geweest.
U vergeet ook dat hij afval naar containerpark moest brengen, dan spreken we nog niet van zijn vervoer en gebruik van zijn machines.
Denk als u volgend jaar een andere tuinman neemt u aan het dubbele mag verwachten.
Waarom neem je geen PWA werkman met dienstencheques.

http://www.seniorennet.be/Pages/Wonen_z ... 070305.php
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sn00zerman
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jun 2017 12:42

dat van die afval enz was op voorhand besproken, wij beschikken over 2 groencontainers, hierin kon hij afval kwijt.
(wat hij ook gedaan heeft - daarom snap ik nog minder waarom hij thuis nog vuilbakken moest gaan ophalen, onze 2de groencontainer is absoluut niet vol)
We spreken hier over minder dan 10 meter haag die hij aan één kant gesnoeid heeft + bovenkant. (5 meter vooraan, 10 meter zijkant, waarvan er maar 5 meter gesnoeid is !)
Doordat hij een vrij grote machine gebruikt heeft, heeft hij ook nog eens een sierboom "onthoofd" (boompje kost meer dan 75 euro !)
Ik heb eens prijzen opgezocht van tuinmannen, de meeste liggen tussen de 35 & 50 euro per uur. ver rijden hoefde hij ook niet te doen, we wonen in dezelfde straat, hij in nummer 37, wij in nummer 53 ...

Het gaat mij eerder om het principe, eerst 30 euro per uur afspreken, en dan met allerlei smoesjes meer dan het dubbele proberen vangen voor een werkje waar hij geeneens 45 minuten mee is bezig geweest. Had hij zijn uurprijs wat hoger gelegd, en eerlijk zijn uren aangerekend, hadden we ook meer dan 30 euro moeten betalen, maar dan had er tenminste geen discussie geweest.

Ik ben gerust bereid om hem 40 euro te betalen, eens zien of hij voor die 35 euro nog de moeite gaat nemen, wetende dat hij in "fout" is, en meer zwartwerk dan officiëel werk verricht (ja, ik heb ondertussen mijn huiswerk gemaakt, en weet nog het één en ander van hem), 't is misschien niet schoon, maar ik zou als laatste redmiddel nog eens tot bij hem willen stappen, en een vriendelijk gesprek met hem wilen hebben, en hem op z'n zwartwerk willen wijzen en dat hij hier beter toch maar mee kan uitkijken ...)


P.S. Dat PWA werk, hoeveel mag je maximum maandelijks inkomen zijn, om daar van gebruik te kunnen maken ?
(wij zijn 2-verdieners, en onze enige dochter is al uit huis)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 12 jun 2017 12:56

.S. Dat PWA werk, hoeveel mag je maximum maandelijks inkomen zijn, om daar van gebruik te kunnen maken ?
(wij zijn 2-verdieners, en onze enige dochter is al uit huis)
heeft niets te maken met u inkomsten.

http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/g2#h2_2
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

buffalo9000
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 jun 2017 13:30

Er zijn in elk geval getuigen die gezien hebben dat hij minder dan 45 minuten bezig is geweest.
Ik had gehoopt om hem te kunnen "pakken" op het feit dat hij met z'n uren foefelde, maarja, met zo'n algemene omschrijving, kan hijzelf natuurlijk alle kanten op. Ik had zelf al gedacht om z'n algemene voorwaarden op te vragen en een detail van dat factuur, als hij ergens op papier zou durven zetten dat hij 2,5 uren gespendeerd heeft, dan heb ik alvast een been om op te staan.

Ik ga het alvast proberen.
Uw tuinman mag in principe ook de tijd aanrekenen die hij nodig had om te laden en te lossen en om bijvoorbeeld het één en ander in zijn ­atelier voor te bereiden. Zelfs pauzes en verplaatsingstijden mag hij in rekening brengen. Dat zal alleszins meer zijn dan 45 minuten.

Sn00zerman
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 jun 2017 13:50

nee hoor, dat past allemaal perfect binnen die 45 minuten.
(camionette voor de deur, schuifdeur openen en haagschaar op benzine + bladblazer uit nemen)
die 45 minuten is de tijd die verstreken is tussen het tijdstip dat hij zijn camionette hier parkeerde (toevallig gezien, buurvrouw ook), en na 45 minuten was hij al weg. zelfs te voet is de afstand tussen zijn huis en ons huis maar 2 minuten. hij is ook meer dan 10 minuten "weg" geweest (misschien zijn plaspauze ? valt allemaal ruim binnen die 45 minuten. (de haagschaar heeft minder dan 10 minuten gedraaid) En ik ben zelfs bereid om het volledige uur te betalen + nog 10 euro "drinkgeld" voor de moeite omdat het zo'n kleine job was, maar meer dan het dubbele vragen t.o.v. het gepresteerde, vind ik er ver over ...

ik ben moeilijk te been (43 jaar, 2 weken in coma gelegen in januari enzo, ik zal jullie de details besparen, doet ook niet veel terzake), en hij verklaart dat hij 2u30 is bezig geweest, gewoonweg omdat hij niet door had dat ik thuis was ...
Dan moest hij die job maar niet aangenomen hebben hé als ze te klein is, of een hoger uurtarief afspreken ofzo ...
(+ dat hij 5 meter niet gesnoeid heeft, en een sierboom vernield heeft) Ik denk echt wel dat ik volledig in mijn recht ben en nog schappelijk op de koop toe ...
Naast ons woont een invalide vrouw, daar profiteert hij ook al van, bij navraag blijkt die in't zwart te betalen, en die heeft voor haar laatste tuinonderhoud 3u moeten betalen, (90 euro), terwijl hij in werkelijkheid minder dan een uur aanwezig is geweest. Zo is het makkelijk verdienen natuurlijk ... De man is schat ik zo'n 50 jaar, maar die moet al lang op pensioen zijn, want als je al z'n aangerekende uren optelt komt je waarschijnlijk aan 70 jaren werken :-)

Terug naar “Andere”