Onjuiste afrekening tuinman

jef007
Berichten: 1681

Re: Onjuiste afrekening tuinman

#16 , 12 jun 2017 14:19

de tuinman maag aanrekenen wat hij wil maar hij moet de afspraken respecteren
misschien het woord "fiscus" even laten vallen, als je hem hierover gaat aanspreken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 12 jun 2017 14:39

Wat een gezeik!
-Er is geen schriftelijke offerte.
-Het aangerekende bedrag is bovendien lager dan het bedrag waarbij een offerte verplicht is.

Het enige correcte antwoord luidt dat je best die factuur betaalt en in het vervolg eerst een schriftelijke offerte vraagt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 jun 2017 14:43

Het gaat hier niet over wat een faire of gebruikelijke prijs is. Het gaat hier over of de aannemer de afspraken qua tarief nakomt. Als zijn tarief te laag was, dan is dat zijn probleem.
Ik begrijp TS dus goed.
Niet zeker of TS het overeengekomen tarief kan aantonen. Hij kan dit in zijn bezwaar mee opnemen (maar dat maakt het daarom niet tegensprekelijk).
Een rechter zal dan de gebruikelijke tarieven toepassen.

Ik zou idd een gedetailleerde berekening vragen - je hebt hier recht op omdat er geen forfaitair totaalbedrag werd overeengekomen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 12 jun 2017 15:18

Geen poot om op te staan.
Dit is woord tegen woord.
Aangezien er geen offerte of contract is zal de Rechter concluderen dat het werken in regie waren.
Ik begrijp dat er ook geen werkbon is om op terug te vallen.....
En voor minder dan 70 EUR komt niemand nog uit zijn zetel!
Laatst gewijzigd door asperger op 12 jun 2017 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 12 jun 2017 15:31

Ik hoop dat TS nooit een slotenmaker nodig heeft !

Dan is dit het bedrag voor 3 minuten werk zonder het vervoer op een weekdag.

En op een tuinman zal hij ook al niet meer moeten rekenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#21 , 12 jun 2017 15:42

Geen poot om op te staan.
Dit is woord tegen woord.
Aangezien er geen offerte of contract is zal de Rechter concluderen dat het werken in regie waren.
Ik begrijp dat er ook geen werkbon is om op terug te vallen.....
In regie gelden nog de marktconforme prijzen.
75 EUR per uur is geen gebruikelijk tuinmantarief. Toch niet in mijn streken. Daar heb ik al een boekhouder of twee lay-outers voor.
En tuinman zal minstens zijn berekeningsbasis moeten bekendmaken. Want die verhult hij nu in flou artistique.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#22 , 12 jun 2017 15:46

Het gaat over het aantal gepresteerde uren dat TS niet kan bewijzen (en die zich niet beperken tot de tijd dat hij de werkman "zag").
Als ik in mijn tuin laat werken dan wordt er me steeds een extra kost aangerekend (uren + verplaatsing + bedrag stortplaats) telkens ze
snoeiafval moeten meenemen. Ook een voorrijkost (standaard -forfaitair- bedrag).
Laatst gewijzigd door asperger op 12 jun 2017 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#23 , 12 jun 2017 15:50

@Bart
Er zijn beroepen waar ieder begonnen uur een uur werk is, plus het gebruik van materiaal, schilders rekenen ook hun gebruik van laders, waarom mag een tuin man het gebruik van zijn kruiwagen niet rekenen?

En zeg eens een éénmalig werkje en je rekent zoals hier 62€ + BTW vind ik zelf niet overdreven, er is al 15 minuten werk voor het opmaken factuur + papier en omslag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#24 , 12 jun 2017 16:01

Het is niet het huurtarief dat betwist word, maar de gepresteerde tijd.
TS zal zelf moeten uitmaken wat hij er mee doet, maar of u de €30 voor de rechtbank zal kunnen winnen is koffiedik kijken.
U echtgenote zal een dag verlof moeten nemen of een advocaat.
We horen hier maar één versie van de feiten
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#25 , 12 jun 2017 16:13

@Bart
Er zijn beroepen waar ieder begonnen uur een uur werk is, plus het gebruik van materiaal, schilders rekenen ook hun gebruik van laders, waarom mag een tuin man het gebruik van zijn kruiwagen niet rekenen.
Hij mag dat. Als dat zo overeengekomen is.
Het feit (althans deze versie van de feiten) dat hij bedrog pleegt met het aantal uren, geeft aan dat hij zijn aangekondigd tarief niet toepast.
Dan had hij betere afspraken moeten maken.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22259
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 12 jun 2017 17:13

Maar 1 (één) oplossing: volgende maal zelf snoeien of andere tuinman zoeken, met geschreven offerte, en bij begin en einde van de werkzaamheden, uren noteren en aftekenen, zoals bij regiewerken normaal gebeurd.
Het sop is de kool niet waard voor een rechtszaak. (zal u veel meer kosten)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#27 , 12 jun 2017 17:34

Maar 1 (één) oplossing: volgende maal zelf snoeien of andere tuinman zoeken, met geschreven offerte, en bij begin en einde van de werkzaamheden, uren noteren en aftekenen, zoals bij regiewerken normaal gebeurd.
Het sop is de kool niet waard voor een rechtszaak. (zal u veel meer kosten)
Maar dat kan de tuinman ook denken.
Zeer als het onbetwiste gedeelte betaald wordt.
Ik zou voor 20 of 30 EUR - als ik niet 100 % zeker in mijn schoenen stond - ook niet naar de rechtbank trekken.
Het initiatief ligt dan bij de tuinman.
Met een tegeneis voor schade aan het boompje.

Uiteraard is er een risico: dat je de zaak verliest en opdraait voor de kosten.
Dat geldt echter ook voor de tuinman.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#28 , 12 jun 2017 18:58

Dat geldt echter ook voor de tuinman.
Met een verschil dat het voor de tuinman onkosten zijn, misschien heeft hij wel een rechtsbijstand verzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#29 , 12 jun 2017 21:13

Dat geldt echter ook voor de tuinman.
Met een verschil dat het voor de tuinman onkosten zijn, misschien heeft hij wel een rechtsbijstand verzekering.
Misschien TS ook.
(Heeft mij toch al veel geld bespaard ! Eén rechtszaak lopen gehad, en die krijg ik van mijn leven niet meer met premies terugbetaald).

En aan aftrekbare kosten betaal je - met maximale belasting - toch ook nog een dikke 70 % van een particulier.
Bovendien kan kost vredegerecht meevallen (maar natuurlijk duurder dan 35 EUR).

Ik wil maar zeggen: als een aannemer mij een prijs maakt, en hij pleegt nadien bedrog in werkuren en ik ben hier zeker van, dan zal ik uit principe evenmin dat deel betalen. Voor mij is dat maar 35 EUR. Maar voor de aannemer ook.
Als je betaalt, beloon je nog het bedrog.

Uiteraard is een rechtszaak niet aan te bevelen. Maar ik twijfel of dat er ook van komt als je het onbetwistbare gedeelte betaalt.
Je weet dat uiteraard niet zeker. Dat hangt van die aannemer (en je bewijsstukken) af.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Sn00zerman
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#30 , 14 jun 2017 16:12

Hij weigert een detail van de factuur op te stellen, en z'n algemene voorwaarden wil hij ook niet geven.
(ben er ook achter gekomen dat hij een "mens met beperkingen" is, volgens hem is dat op hem allemaal niet van toepassing)
We hebben inderdaad een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid enzo, morgenavond komt onze verzekeringsagent langs om de zaak met ons te bespreken ...

groeten,
Kris

Terug naar “Andere”