"bel me niet"

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

"bel me niet"

#1 , 05 jun 2017 17:58

Sedert geruime tijd heb ik aangegeven op "bel me niet" dat ik geen commerciële telefoons wens te ontvangen.
Dat ging een hele tijd heel goed.

Maar nu word ik al enkele maanden geregeld gebeld in het Frans (woon wel midden in Vlaanderen) de ene keer voor
een enquete ivm chocolade, andere keer keer om een proefpakket chocolade te brengen.
Maar ik heb nog nooit een proefpakket gezien...

Ik begin sterk te vermoeden dat iemand gewoon wil controleren of er iemand thuis is....
Helaas kan ik niet zien van welk nummer wordt aangeroepen, vermoedelijk een weerhouden nummer want
ik heb ook abnormaal veel gemiste gesprekken waarvan het nummer weerhouden is.

Van de opgegeven firmanaam is nergens een spoor te vinden op internet en totaal onbekend bij chocolatiers.

Is er een manier om dit te doen ophouden en/of te achterhalen wie er eigenlijk belt?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 jun 2017 19:59

Ik en mijn echtgenote worden wekelijks wel eens opgebeld via onze vaste lijn. In het Engels, zowel door een man of een vrouw. Je kan goed horen dat het niet Europeesche personen zijn, maar ze spreken ons wel aan met de voornaam. In den beginne heeft mijn echtgenote 1 x naar hun verhaal geluisterd (het ging over financiële hulp)
Nu antwoorden we steevast dat we geen Engels spreken en vragen hun om Nederlands te spreken, maar toch blijven ze maar doorgaan, soms wel tot 5 minuten lang, maar uiteindelijk haken ze toch in. Het zijn zij die de rekening voor telefoon betalen. Gezien ze uit het buitenland bellen zijn zij niet gehouden aan de voorwaarden van de Belgische wetten. Jaren geleden had ik me al ingeschreven op "bel mij niet", en sedertdien geen inlandse telefoons meer gehad.

WP002
Berichten: 1479

#3 , 06 jun 2017 09:51

Stinkt inderdaad uren in de wind naar fraude en/of vissen of je niet thuis bent...

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2017 10:16

Stinkt inderdaad uren in de wind naar fraude en/of vissen of je niet thuis bent...
Inderdaad. Ik zou dit eens melden aan de wijkagent, en vragen of je hier best aangifte van doet of niet. Als er meer zo'n gevallen zijn, kan uw getuigenis misschien helpen bij een eventueel reeds lopend onderzoek...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

artemis
Berichten: 3293

#5 , 06 jun 2017 10:52

Hier hebben we na een zeer verdacht telefoontje om 23:30 op de vaste lijn (zogezegd van de watermaatschappij wat natuurlijk niet het geval was), en de druppel die de emmer deed overlopen, alle anonieme oproepen/privé nummers laten blokkeren. Dat kan je vragen aan je telefoonmaatschappij.
Dat gaf meteen een hemelsbreed verschil. Enkel anonieme oproepen vanuit het buitenland kunnen ze niet tegenhouden.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 06 jun 2017 12:56

en de druppel die de emmer deed overlopen
Bij de watermaatschappij kan dat gebeuren, ja :roll:
Enfin, de watermaatschappij die buiten de kantooruren werkt, het zou op zich al wereldnieuws kunnen zijn.

De Bel-me-niet-meerlijst werkt wel goed, één keer nog eens een bedrijfje in alarminstallaties telefoonspam ontvangen, ze dadelijk op het meldpunt aangegeven, en in het jaarlijks rapport stond inderdaad dat ze op hun vingers waren getikt. De BMNM-lijst helpt natuurlijk niet tegenover die klojo's die uit een oostblokland bellen om te zeggen dat je de Duitse lotto gewonnen hebt, en of je even het nummer van je creditcard kan geven (echt gebeurd!)

organisator
Berichten: 46

#7 , 06 jun 2017 13:57

Beste

ik heb hiervoor een zeer eenvoudige en doeltreffende oplossing:

als ze me in het Engels of Frans opbellen, antwoord ik steevast in mijn Oostvlaams dialect. Ik begin dan te vertellen dat het "goe weer es buiten", etc.

Ze zullen u geen tweede keer meer bellen...

Succes !

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 06 jun 2017 14:33

en de druppel die de emmer deed overlopen
Bij de watermaatschappij kan dat gebeuren, ja :roll:
Enfin, de watermaatschappij die buiten de kantooruren werkt, het zou op zich al wereldnieuws kunnen zijn.

De Bel-me-niet-meerlijst werkt wel goed, één keer nog eens een bedrijfje in alarminstallaties telefoonspam ontvangen, ze dadelijk op het meldpunt aangegeven, en in het jaarlijks rapport stond inderdaad dat ze op hun vingers waren getikt. De BMNM-lijst helpt natuurlijk niet tegenover die klojo's die uit een oostblokland bellen om te zeggen dat je de Duitse lotto gewonnen hebt, en of je even het nummer van je creditcard kan geven (echt gebeurd!)
Waar is dat meldpunt?
Aangezien het waarschijnlijk toch geen bestaande firma is en er daarom geen overtreding kan zijn van de forumregels:
ze kondigen zich steeds aan als "Maison Bel(le)fontaine" en beweren chocolatier te zijn.
Ik meen te herkennen, maar ben niet zeker, dat het een Franstalig accent is uit Franstalig deel van Zwitserland.

Misschien heeft iemand daar ook al mee te maken gehad?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3293

#9 , 06 jun 2017 15:24

https://www.bel-me-niet-meer.be/nl/klachten

Het nummer van een anonieme oproep laten traceren mogen de providers enkel in opdracht van politie of parket.
Bijkomend alle anonieme oproepen en privé nummers laten blokkeren kan helpen, tenzij de telefoon effectief uit het buitenland kwam.

Mijn oude moeder werd zo een tijdje in het Frans gestalkt over wijnpakketten. uiteindelijk is ze dat gaan aangeven bij de politie. Eigenaardig genoeg, toeval of niet, zijn die telefoontjes daarna opgehouden.

Terug naar “Andere”