verjaart betaling/vordering binnen een nalatenschap na 10 of 30 jaar?

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

verjaart betaling/vordering binnen een nalatenschap na 10 of 30 jaar?

#1 , 26 mei 2017 11:56

Beste forumleden, ik legde mijn probleem reeds op dit forum voor onder de vraag "wanneer verjaart een betaling" dd. 23/5/17; 9:21), maar een forumlid gaf me de raad mijn vraag beter te formuleren, wat ik hierbij dan ook probeer.

Ik verzorgde mijn vader thuis, na een zwaar herseninfarct. Mijn vader betaalde mij hiervoor een vergoeding, maar hierover staat er niets op papier. Mijn vader overleed in 1999. N.a.v. het overlijden van moeder dient nu blijkbaar eerst het huwelijksvermogensstelsel (scheiding van goederen) van de ouders vereffend te worden en daarna de V&V van de nalatenschap van vader en vervolgens de V&V van de nalatenschap van moeder.
N.a.v. de V&V van de nalatenschap van vader stelt mijn broer nu dat ik de vergoeding, die ik destijds heb ontvangen voor de verzorging van vader (en die ik niet ontken ontvangen te hebben en ook op mijn rekening kwam), moet terug betalen. Hij zegt dat het geen zorgvergoeding betreft, maar wel een 'bewaargeving van gelden van vader op mijn rekening, om successierechten te ontduiken". En hij zegt dat vorderingen op de nalatenschap pas verjaren na 30 jaar.
Mijn vraag is nu of ik dat geld, dat ik ontvangen heb bijna 18 jaar geleden, alsnog moet terugbetalen?

Het ene forumlid zegt dat voor nalatenschappen de verjaringstermijn van 30 jaar geldt, een ander forumlid dat die termijn van 30 jaar alleen betrekking heeft op het aanvaarden/verwerpen van een nalatenschap, en zegt dat deze 'persoonlijke vordering' vanwege mijn broer (de terugbetaling van de betaalde zorgvergoeding) ten vroegste kan dateren vanaf het openvallen van de nalatenschap (1999) en dat hiervoor de verjaring van 10 jaar geldt...
(Ik kan aantonen dat vader zorgbehoevend was en dat ik hem heb verzorgd. De betaling kan m.i. niet aanzien worden als een schenking).

Kan iemand mij helpen met mijn vraag of het nu een verjaringstermijn van 10 jaar of van 30 jaar is die hier geldt en of ik die verzorgingsvergoeding al dan niet moet terugbetalen?

Alvast zeer hartelijk dank voor mogelijke informatie!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding