Het appartement waar ik volgende week intrek staat te koop

Tom D.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Het appartement waar ik volgende week intrek staat te koop

#1 , 24 mei 2017 11:23

Volgende week trek ik in een nieuw appartement in. Het contract is getekend, de waarborg, eerste maand huur en plaatsbeschrijving zijn betaald.

De verhuis komt dichterbij en ik wou de foto's die online staan eens tonen aan een vriend. Groot was mijn verbazing om hetzelfde appartement te koop te zien staan en dat er zelf een bezoekdag aangekondigd is (wanneer ik daar al woon). Er is geen enkele keer aan mij ook maar vermeld dat de eigenaar het pand wil verkopen, laat staan dat er wildvreemden over de vloer zullen komen. En nee, het is geen zoekertje die niet meer geldig is, ik heb het immo-kantoor gecontacteerd om zeker te zijn of het nog te koop staat.

Ik vond het raar dat het contract dat ik tekende voor één jaar was (en achteraf overging in onbeperkt), maar ik ben geen moeilijke mens en dacht er zelfs niet over na dat ik hier misschien bespeeld werd.

Een verhuis brengt kosten (plaatsbeschrijving, verhuiswagen huren, internet aansluiting, ...) en rompslomp (diensten aanvragen, papieren regelen, ...) met zich mee en ik wil deze niet aangaan als ik er binnen een paar weken of maanden uitgezet wordt. Ik verhuis met de bedoeling om daar meerdere jaren te kunnen wonen.

Nu is mijn vraag: wat zijn mijn rechten mocht het inderdaad verkocht worden en misschien nog belangrijker: kan ik het contract ongedaan maken? Zij hebben me informatie onthouden die mijn beslissing zouden beïnvloed zouden hebben, dus ik vermoed dat dit toch ergens strafbaar of reden tot annulatie kan zijn? Natuurlijk wil ik ook alles wat ik al betaald heb en de gemaakte kosten terug vorderen indien mogelijk.


Dank bij voorbaat voor de reactie,

Tom D.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 24 mei 2017 11:29

Je kan het huurcontract aanvechten, simpelste is onderling zo niet via de vrederechter.
Verzamel bewijstukken van welke datum het te koop staat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 24 mei 2017 11:34

Weet je of het appartement al te koop stond toen je het huurcontract tekende ? Voor't zelfde geld werd de beslissing om te verkopen pas genomen nadat je al het contract getekend had ...

Niets belet een eigenaar om zijn (verhuurde) pand te verkopen of te koop te zetten. Dat betekent echter niet dat de nieuwe eigenaar je er zomaar mag uitzetten.

Veel info vind je hier: https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... ereenkomst

Belangrijkste alinea:
Een huurovereenkomst van drie jaar of minder kan door geen enkele partij eenzijdig vervroegd opgezegd worden, ook niet door de eigenaar om er zelf te gaan wonen. Beide partijen kunnen de overeenkomst wel opzeggen tegen het einde van de afgesproken korte duurtijd (drie jaar of minder) met een opzegtermijn van drie maanden.
M.a.w. het eerste jaar zit je safe. De nieuwe eigenaar kan opzeggen tegen 't einde van dat jaar, of nadien met een opzeg van 6 maand om het pand zelf te gaan bewonen of om er familie te laten wonen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Huren”