Successierecht

Elmo1977
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Successierecht

#1 , 24 mei 2017 01:16

Hallo allemaal,

Even schetsen...drie jaar geleden stierf mijn vader, ik als enig kind van gescheiden ouders en mijn grootmoeder blijven nog over van de familietak. Mijn grootmoeder zat toen al in rusthuis.
Mijn vader heeft het zo geregeld dat mijn grootmoeder 55% van zijn erfenis in vruchtgebruik kon gebruiken zodat ze zeker in het rusthuis kon blijven. Hierop en op mijn deel van de erfenis zijn toen belastingen en successierechten betaald.
Helaas is begin deze maand mijn grootmoeder overleden, hierdoor komt de overschot van haar deel dat ze in vruchtgebruik had naar mij, nu blijkt dat hier TERUG successierechten op betaald moeten worden!
Mijn vraag is WAAROM?
Het kan aan mij liggen maar dit noem ik gedoogde diefstal van de staat.
Kan iemand mij hier aub een duidelijk antwoord op geven?

Alvast bedankt allemaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 24 mei 2017 08:47

Vruchtgebruik van 55% ... : 'k Veronderstel dat dit een (grote) som geld betrof waarvan uw grootmoeder de vruchten (intresten) plukte. Om uw blote eigendom van die (grote) som geld veilig te stellen had je die indertijd op een specifieke aparte rekening moeten zetten zodat dit geld niet kon "vermengd" worden met andere bezittingen van uw grootmoeder.

Door die "vermenging" kan de blote eigendom niet meer afgesplitst worden en gaat men er van uit dat alles wat op haar rekeningen staat van haar is. Dit is géén gedoogde diefstal doch evidentie.

Onder voorbehoud : je zou kunnen proberen aantonen dat die (grote) som geld op uw grootmoeder haar rekening overgeschreven is nav het overlijden van uw vader etc etc en bezwaarschrift indienen. 'k Durf niet voorspellen of dit iets gaat uithalen.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”