misbruik volmacht en schuldenberg

Roulette
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

misbruik volmacht en schuldenberg

#1 , 27 apr 2017 11:12

" Graag had ik jullie advies gevraagd bij het volgende : ik woon sinds enkele jaren samen met een vrouw in een huurwoning.
Mijn partner heeft door de verkoop van onroerend goed na haar scheiding een som geld ontvangen.
Zij leefde enkele jaren terug in onmin met haar zoon en besloot om een rekening te openen op mijn naam en dit bedrag te storten.
Zij heeft een volmacht op deze rekening. De achterliggende bedoeling was voornamelijk dat zij op deze manier wou voorkomen dat haar zoon geld zou erven. Ik liet dit bedrag onaangeroerd.
In december 2017 zal deze rekening 3 jaar bestaan. Intussen is de relatie met haar zoon fel verbeterd. Recent heb ik echter ontdekt dat zij hem maandelijks geld geeft om zijn schulden af te betalen ( onder andere gokschulden ). Wanneer ik mijn bezorgdheid deel over deze situatie, sluit zij zich af en doet koppig verder. Het betalen van de huur en maandelijkse kosten is intussen vooral mijn verantwoordelijkheid.
Er heerst momenteel een gespannen sfeer tussen ons.
Aangezien ik zowel mezelf als mijn partner wil beschermen op financieel gebied, heb ik informatie gevraagd aan mijn bank.
Ik kan blijkbaar de volmacht die zij nu nog heeft intrekken wanneer ik dat wens. Zij zou dit niet ongedaan kunnen maken.
Nu is mijn vraag: kan ik het geld ( of alleszins een deel ervan) overmaken naar een andere persoonlijke rekening zonder juridische gevolgen? Kan zij dit aanvechten of het bedrag terugvorderen?
Hier had de bankbediende namelijk geen sluitend antwoord op.....
Het is uiteraard niet mijn intentie om ons appeltje voor de dorst zelf op te souperen, ik wil enkel een garantie houden dat zij niet alles weggeeft en wij meegezogen worden in de schulden. Alvast mijn dank voor jullie advies. "

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 27 apr 2017 21:51

U kan juridisch de volmacht intrekken en daar kan ze op zich niets tegen doen. U kan dat ook overboeken. Maar zij kan waarschijnlijk wel juridisch haar gelijk krijgen omdat ze in se gelijk heeft. Bottomline is het haar geld dat op een rekening op uw naam staat. En in se is doet zij met haar geld at zij wil? het is niet "ons appeltje voor de dort" maar "haar appeltje voor de dorst".
Zij heeft de fout gemaakt het op uw naam te zetten. Maar het lijkt me dat veel rechters gegeven de bewijslast die storting zullen corrigeren als zij de toedracht duidelijk maakt.
Het meest correcte zou zijn dat u de gelden terugstort op haar rekening en desnoods de relatie stopt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Roulette
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2017 09:16

Ik ga de volmacht zo snel mogelijk intrekken. Correct zou zijn dat zij een eerlijke verdeelsleutel hanteert bij het betalen van de maandelijkse vaste kosten. Dit wordt pertinent geweigerd. Het grootste deel van de betalingen gebeurt zoals ik aangaf door mijzelf. Ik twijfel eerlijk gezegd aan haar kansen om juridische bewijslast aan te voeren en haar 'gelijk' te krijgen. Gegeven is gegeven of niet soms? Ik informeerde gisteren nogmaals bij een man van een ander bankfiliaal waar ik aangesloten ben. De info die ik daar kreeg was duidelijk : ' hoe dom kon ze zijn om deze storting te doen?' Bovendien wist men mij daar te vertellen dat er sowieso niets meer kan 'teruggevorderd' worden eens de termijn van 3 jaar in december verstreken is. Indien zij systematisch geld van mijn rekening blijft halen, zou ik zelfs klacht kunnen indienen en me desnoods burgerlijke partij stellen voor een rechtbank van eerste aanleg. Ik ben niet van plan om de relatie te stoppen zolang er onzekerheid blijft over de financiën en het verloop van deze kwestie. Het contact dat zij onderhoudt met haar opportunistische zoon is nefast voor onze relatie. Ik ben niet van plan om bruggen te verbranden en mijn persoonlijke appeltje voor de dorst te moeten aanspreken. Zij werkt nog en kan maandelijks heel wat geld opzijzetten. ikzelf moet maandelijks mijn reserves aanspreken en heb OOK een zoon uit een eerdere relatie. De volmacht intrekken is in mijn ogen een stok achter de deur. Blijft zij volhouden zoals ze nu bezig is, dan kan ik een gedeelte van de geldsom ( 20. 000 euro van de totaalsom van 135.000 euro ) overschrijven naar een andere persoonlijke rekening en op deze manier minstens één jaar de vaste kosten op mijn eentje betalen voor het huurhuis waar we nu in wonen. ( huurprijs ongeveer 700 euro maandelijks) Het is niet mijn bedoeling om alles over te schrijven. Als ze zich koest houdt, zal ik zeggen dat ze ' haar' geld terug kan krijgen. Ik ben slachtoffer van psychisch geweld en emotionele verwaarlozing trouwens.

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#4 , 28 apr 2017 18:27

Roulette

Allemaal weinig relevant. U spreekt niet tegen dat het haar geld is. En als u moreel correct bent claimt u geen geld dat van haar is.
Mogelijk zal u beter afspraken moeten maken rond deling van kosten. Maar ook dan kan u niet ontkennen dat het haar geld is dat nu op uw naam staat en niet omgekeerd. Moet blijken of een rechtbank de storting op uw rekening als een schenking zal beoordelen... Sta me toe u te melden dat de feiten in dit relaas dat tegenspreken. 'als ze zich koest houdt' krijgt ze haar geld dus terug. Voorwaar een correcte instelling...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Roulette
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 apr 2017 20:03

Beste basejumper, u springt misschien recht op uw doel af maar of dit zonder kleerscheuren gebeurt is nog de vraag. Ik waardeer uw correcte, beleefde en vrij professionele manier van antwoorden op mijn topic. Sinds mijn partner het contact met haar zoon 'hersteld' heeft, moet ik me al jaren koest houden in onze relatie. Uiteraard heeft u gelijk wat betreft de geringe relevantie van de emotionele geladenheid in deze. Ik erken met schaamte mijn aandrang om vergelding te zoeken voor het leed dat mij wordt aangedaan. Ik ben een vijftiger en heb hard gewerkt in mijn leven. Ik weet dat het HAAR geld is. Geen twijfel mogelijk. Daar heeft zij ook voor gewerkt. Het is geld afkomstig uit de verkoop van onroerend goed en dat kan inderdaad makkelijk bewezen worden voor een rechter. Maar intussen blijf ik investeren in deze relatie op alle gebied begrijpt u? Opnieuw weinig relevant op juridisch vlak.
Wanneer ik haar kan confronteren met de mogelijke gevolgen van haar daden en transacties, zal ze misschien inzien hoeveel risico ze neemt. Net zoals ze nu blindelings inzet op de 'band' met haar zoon en financieel moves doet die uiteindelijk eventueel in haar nadeel kunnen uitdraaien. Ik ben niet van plan om haar te bestelen. Ik wil gewoon haar liefde terug. Mijn excuses voor deze ontladingen die absoluut niet ter zake doen in dit forum. ik ben ervan overtuigd dat hier slimme koppen zitten die het beste met een ander voor hebben. Zonder meegesleept te worden in het 'verhaal' dat erachter zit. Dit is mijn verhaal. Ik deins er niet voor achteruit om een advocaat of notaris aan te spreken en wil geen misbruik maken van dit forum. Mijn vraag blijft: is ze echt zo dom geweest om dat geld over te schijven? Het ging niet over een schenking. Geen aangetekende brieven, bankgiften of dergelijke. Mijn respect voor de mensen die hier gratis en zonder voorwaarden hun professioneel advies geven. Ik zal geen cent achterhouden op het einde van de rit, wees maar gerust; ik wil alleen maar onze band terug van in het begin en de hoop op een betere toekomst. Ze laat zich misbruiken door haar zoon. Hij komt nu op de eerste plaats. En ik voel me ook gebruikt door haar. Ik moet leven volgens haar voorwaarden en blijf maar investeren op alle vlakken.....

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 28 apr 2017 21:06

Indien u zou overlijden is ze haar geld wel kwijt.
Dan gaat dat naar uw erfgenamen.
En de tollenaars zullen er erfenisrechten op heffen.
Deze situatie is ongezond.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Roulette
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 apr 2017 08:56

Van harte dank voor de reactie. Deze situatie is inderdaad ongezond. Ik zal er goed over nadenken.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#8 , 29 apr 2017 10:15

Roulette,

Met excuses voor mijn wat onderkoelde, directe en wat 'triggerende' wijze van antwoorden. met als enige bedoeling posters te doen nadenken over hun stellingnames.
Dank voor je relativerende houding die aantoont dat je menselijkerwijze gevoelens hebt. Gelukkig maar. Tegelijk zie je rationeel in dat de huidige structurele regeling scheef zit en behoefte heeft aan een correctie.
Rationeel gezien is de enige goede oplossing een moeilijk gesprek mer je partner waarin je én relatieproblemen, kostendeling en relatie met de zoon besproken worden. Voorwaar een moeilijke situatie waarvan de afloop niet op voorhand gekend is. Maar als ik één ding geleerd heb in > 25 jaar bankieren op topniveau - en na het meemaken van honderden van dergelijke situaties - dan is het wel dat scheve oplossingen voor scheve situaties nooit standhouden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Roulette
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 apr 2017 11:38

Absoluut geen excuses nodig. Het heeft geen zin om rond de pot te draaien. Een mens is gebaat met een eerlijk en correct antwoord, ook al is het aanvankelijk niet het antwoord waar iemand misschien op hoopte. Mvg

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”