schenking door grootouders aan 2 van hun kleinkinderen

elsv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schenking door grootouders aan 2 van hun kleinkinderen

#1 , 26 apr 2017 09:59

Mijn ouders willen een huis schenken aan 2 van hun 3 kleinkinderen, het jongste kleinkind is immers volgens mijn vader een bastaard daar het uit een 2 de relatie komt.
Mijn broer en ik moeten beiden toestemming geven voor de schenking buiten erfdeel, in de akte staat dat als mijn ouders overlijden, alsook de 2 kleinkinderen waaraan geschonken is, het goed volledig toekomt aan mijn broer. Kan dit zomaar?
Het is mijn vader zijn bedoeling om mij op verschillende manieren volledig te onterven, hij doet maar, maar nu is mijn vraag dien ik telkens te gaan handtekenen bij de notaris voor dit alles, want het wordt stilaan een voltijdse bezigheid....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 26 apr 2017 10:31

Waarom zou u dit gaan tekenen?

eylis
Berichten: 8840

#3 , 26 apr 2017 14:43

zoals ik het verhaal snap, dient je handtekening enkel om te bevestigen dat je akkoord bent met deze transactie. Je bent niet verplicht te tekenen. Als je ouders schenkingen willen uitvoeren, ben je niet verplicht daarover je akkoord te geven. Doen ze iets dat wettig is, dan is het wettig. Doen ze iets dat onwettig is, dan is het onwettig.Zo eenvoudig is dat :-)

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 26 apr 2017 14:51

Het antwoord is even eenvoudig als ontluisterend:
binnen het beschikbare deel van de nalatenschap schenken uw ouders of laten ze na aan wie of wat ze willen.
Hoeveel dat is hangt af van het aantal kinderen + hoe groot hun rijkdom is.
Twee kinderen: ze doen vrij met één derde van hun totaal bezit wat ze willen.
Ze kunnen bij ook alles opsouperen, dan is er geen erfenisprobleem meer.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”