waarborg kinderopvang

Imane89Ch
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

waarborg kinderopvang

#1 , 25 apr 2017 15:26

Tijdens mijn zwangerschap (september) heb ik de kinderopvang vast gelegd en hierbij 150€ waarborg betaald. Contract ondertekend maar geen kopie gekregen want zouden een kopie van moeten maken, maar de printer was stuk. Ik zou de dag erna langskomen en een kopie ontvangen maar weer werd het niet in orde gebracht.

Na de bevalling (januari) langs geweest zodat ik het contract kan ophalen. Deze konden ze mij niet geven want was een nieuwe contract onderweg. Dus deze zal niet meer geldig zijn.

Paar weken voordat mijn zoon kon beginnen (normaal begin mei) in de crèche is het nieuwe contract beschikbaar. Maar ik wens deze niet te tekenen. Krijg ik dan mijn waarborg terug? Volgens de kinderopvang niet. Sterker nog normaal zou ik hen 2 maanden extra moeten betalen omdat ik niet meer wil dat mijn kind naar de kinderopvang gaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 25 apr 2017 15:33

Ze moeten u wel het dubbele ( contracten zijn tussen partijen altijd origineel voor alle partijen) overhandigen.
Voor de rest tellen de voorwaarden van de overeenkomst.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 25 apr 2017 15:38

Zij kunnen u niet dwingen een nieuw contract te tekenen, het oude is echter nog wel geldig.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 apr 2017 15:44

In de meeste Belgische kinderopvang is dit van toepassing.

Inschrijvingsprijs en waarborg

Soms betaal je bij de start van de opvang een inschrijvingsprijs, een waarborg of andere som geld.
Als je met de opvang stopt, dan krijg je dit geld terug.
Je krijgt het geld niet terug als:
- je een plaats reserveerde in de opvang, maar je gebruikt de plaats uiteindelijk niet;
- je de facturen niet betaalt;
- je de regels om de opvang te stoppen niet respecteert.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Imane89Ch
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 apr 2017 15:55

Zij kunnen u niet dwingen een nieuw contract te tekenen, het oude is echter nog wel geldig.
Het oude contract heb ik niet gekregen. Willen ze ook niet geven. Want er is een nieuw contract. Dus kan niet herlezen wat er in het oude contract wel of niet stond omtrent de voorwaarden.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 25 apr 2017 16:11

Zij kunnen u niet dwingen een nieuw contract te tekenen, het oude is echter nog wel geldig.
Het oude contract heb ik niet gekregen. Willen ze ook niet geven. Want er is een nieuw contract. Dus kan niet herlezen wat er in het oude contract wel of niet stond omtrent de voorwaarden.
Als ze het niet willen geven, dan is er geen contract en kunt u vrij vertrekken. Communiceer vanaf nu enkel schriftelijk, want dit gaat richting gangsterpraktijken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 apr 2017 16:16


want dit gaat richting gangsterpraktijken

.
In die sector is dit normaal en ook zwartwerk en schijnzelfstandigen draag men hoog in het vaandel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 apr 2017 17:10

Dat "extra betalen" is niet extra. Gezinnen boeken hun opvang door de band 1 jaar voor aanvang. Als je plots besluit om er toch niet te gaan, dan hebben ze wellicht niet in 1-2-3 iemand anders. Ze lijden dus schade.
Als je huurt kan je ook niet ineens weg zonder compensatie. Zelfde principe. Wellicht is de schade voor de opvangvoorziening groter dan die drie maanden (tenzij ze nog een nipjesgezin treffen dat in extremis opvang zoekt).
Het contract moet je natuurlijk gekregen hebben, dat staat buiten kijf.
Als je dit ooit schriftelijk gevraagd hebt, dan sta je al iets sterker.
Ik zou een (aangetekende) ingebrekestelling sturen met de eis om de waarborg terug te storten. Tenzij ze kunnen aantonen (met een kopie van de overeenkomst die je nooit gekregen hebt en waarvan je dus ook allesbehalve zeker bent dat ze bestaat) dat dit anders overeengekomen is.
Als het een waarborg is, is het tot nader order nog jouw geld (wat niet het geval zou zijn bij een voorschot).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Andere”