Overname handelszaak annuleren

Kenobie
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Re: Overname handelszaak annuleren

#16 , 21 apr 2017 16:07

Op de meeste vragen van Franciscus kan ik antwoorden en zowat alles was gecheckt ja. Er wordt geen eten geserveerd, het is een eenmanszaak, dus geen witte kassa... Mijn diploma volstond voor het bedrijfsbeheer gedeelte. Een BVBA was de bedoeling enz enz...

We hopen ook op het beste, met 10% zou ik misschien nog kunnen leven, 35% is echt belachelijk, niet normaal hoog!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#17 , 21 apr 2017 16:13

Eum, de witte kassa heeft niets met een eenmanszaak of vennootschap te maken. Dit hangt van de omzet af.
Laatst gewijzigd door LeenW op 21 apr 2017 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38596

#18 , 21 apr 2017 16:20

"hebben uiteindelijk een bod gedaan via mail waarmee zij akkoord ging. "
Waaruit blijkt dat er op zijn minst een intentie tot koop en akkoord was zonder enige opschortende voorwaarden.

Als er geen minnelijke regeling komt dan zal de rechtbank moeten beslissen en vermoedelijk hebben jullie nog geen vennootschap dus zal alles in eigen naam zijn.

Hou ons op de hoogte wat het resultaat zal zijn.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#19 , 21 apr 2017 16:25

Toch niet voor herberg die uitsluitend dranken verkoopt.

Voor wie is de witte kassa verplicht?

In eerste instantie was de witte kassa verplicht voor horecazaken waarbij de omzet uit restaurant- en cateringdiensten (met uitsluiting van dranken) minstens 10% van de totale omzet bedroeg.

Maar! De Raad van State heeft beslist dat dit criterium in strijd is met de grondwet. Vanaf 1 juli 2016 zijn de regels dan ook veranderd.

Nieuwe regel

Het nieuwe criterium is als volgt: wie vanaf 1 juli 2016 jaarlijks meer dan 25.000 euro omzet haalt uit de verkoop van maaltijden die ter plaatse worden genuttigd (exclusief btw), moet daarvoor een witte kassa gebruiken.

Referentieperiode

Wat is nu de referentieperiode om te bepalen of u onder het nieuwe systeem een GKS nodig heeft?

U bent gestart voor 31/12/2014:U baseert zich op de omzet in het kalenderjaar 2015.
U bent gestart tussen 01/01/2015 en 30/06/2015:U baseert zich op de omzet in de twaalf maanden voorafgaand aan 01/07/2016.
U bent gestart tussen 01/07/2015 en 30/06/2016:U baseert zich op de omzet in de twaalf maanden voorafgaand aan 01/07/2016. Indien deze groter is dan de uitkomst van de volgende berekening, heeft u een GKS nodig: 25.000 x (aantal actieve kalendermaanden vanaf de tweede maand tot en met juni 2016) / 12.
U bent gestart na 01/07/2016:U baseert zich op de prognose in uw businessplan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Kenobie
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#20 , 21 apr 2017 17:02

Wij hadden zeker de intentie om de zaak over te nemen, we hadden heel veel zaken al bekeken/besproken, hier en daar advies gevraagd. Omdat alles in zo'n vriendschappelijke sfeer verliep, hebben wij nagelaten opschortende voorwaarden te vermelden, met alle gevolgen vandien nu... De dagen nadien zijn er gewoon nog een aantal zaken duidelijk geworden waardoor alles financieel onhaalbaar leek en hebben wij de deal moeten afblazen.

Ik begrijp niet waarom ze gewoon het andere aanbod (dat trouwens hoger is dan het onze) niet aanvaardt. Daarmee is alles toch opgelost en iedereen tevreden? Hoe rijker je bent, hoe meer je wil? Koppigheid?

Vanmorgen had ik nog hoop dat onze argumenten sterk waren, maar intussen is gewoon fingers crossed dat onze advocaat goed zijn werk doet...

Nog iets ter info... Gezien het lage omzetcijfer, waarmee we absoluut niet bij een bank moesten aankloppen, gingen onze ouders helpen met de financiering, maar uiteindelijk hebben zij ook gezegd dat ze er niet meer in geloofden en dus het kapitaal niet ter beschikking wilden stellen. Maar dat zal ook niet tellen als overmacht zeker?

LeenW
Berichten: 12828

#21 , 21 apr 2017 18:59

Ben je wel zeker dat er effectief een ander aanbod was en dat dit niet een leugentje was om u sneller te laten bieden?

Als er geen opschortende voorwaarden in het bod waren, kun je geen overmacht inroepen.

Kenobie
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#22 , 21 apr 2017 19:07

100% zeker weet ik dat niet, maar ik weet wel de naam van de persoon zou geboden hebben. Het is nu natuurlijk wel raar om die persoon te contacteren...

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#23 , 22 apr 2017 01:26

1. Er is nergens een akkoord schriftelijk ondertekend
De email is actueel al wel betwist geweest als schriftelijk bewijs of zelfs als begin van geschrift.
Je bent zelf (nog) geen handelaar. Bijgevolg is de wederpartij gebonden aan het schriftelijk bewijs (en jij niet tov een handelaar). Dit zou betekenen dat je zou moeten ontkennen dat de email met het bod van jullie komt. Ethisch is dat niet correct. Juridisch is het op zijn minst onzeker dat de rechtbank dergelijke argumentatie volgt. Bovendien is dat moeilijk compatibel met het argument dat je niet kon beschikken over correcte cijfers (want dan geef je op zijn minst impliciet toe dat je in onderhandeling/onderzoek was). Het bod zou dan ineens niet van jullie komen... Maar het zou kunnen natuurlijk: je bent in onderhandeling en onderzoek, en de wederpartij construeert een fictieve email met jullie bod. Jullie weten hier niets van... (Nogmaals, op zijn minst onethisch).
3. Het omzetcijfer van 100000 euro, bleek ineens 55000 euro op papier te zijn
Je zou kunnen gewagen van een essentiële dwaling (schending van de informatieplicht: had je de correcte informatie gekregen, dan had je de koop niet gesloten). Dan gaat het over een wilsgebrek (of zijn "verzwakte" vorm: precontractuele fout maar dit is op een andere rechtsgrond (1382) gebaseerd. Behoort ook wel tot de mogelijkheden). Bij dwaling moet er een balans zijn tussen de informatieplicht (vanwege de verkoper) en de onderzoeksplicht (vanwege de koper). Als het om de omzet gaat van een handelszaak zonder volkomen rechtspersoonlijkheid, dan kan je wellicht de cijfers niet publiek raadplegen. Mij lijkt dan toch de informatieplicht zwaarder door te wegen dan de onderzoeksplicht (want je kan zonder de interventie van de verkoper niet over de cijfers beschikken; de informatieplicht primeert hier in mijn interpretatie op de onderzoeksplicht). Callebaut omschrijft deze informatieplicht als de plicht om inlichtingen in te winnen over de informatie die bij het brede publiek bekend is (J. CALLEBAUT, "Substantiële voorwaarden bij het bod tot aankoop van onroerend goed" (noot onder Rb. Gent (14de k.) 10 januari 2012), TBBR 2013, afl. 7, 396.)
Maar een wilsgebrek aantonen is niet zo eenvoudig. Als het wilsgebrek wordt aangenomen, dan kan dit wel leiden tot de vernietigbaarheid van de koop.
4. Er was overeengekomen dat de zaak ging openblijven totdat wij effectief gingen starten (rond september), maar ineens kondigt ze op facebook aan dat er eind april een afscheidsparty is), dus zou de zaak 4 maanden gesloten zijn, met dus het verlies van het huidige cliënteel
Een verkoper heeft een vrijwaringsplicht (voor uitwinning en verborgen gebreken).
De zaak verkopen en dan niet verder uitbaten gedurende 4 maanden, is m.i. een verborgen gebrek. Tenzij dit voorafgaand aan de verkoop expliciet is meegedeeld (en kan aangetoond worden door de verkoper).
(Minder de vrijwaring voor uitwinning voor eigen daad van de verkoper: dit vereist een negatieve verplichting van de verkoper: hij mag geen materiële handeling of rechsthandeling stellen die de koper stoort in het rustig bezit van de verkochte zaak. Maar het sluiten van de zaak zou misschien toch als een rechtshandeling kunnen beschouwd worden).
Verborgen gebreken leiden tot ontbinding (indien ernstig) of prijsvermindering. Keuze koper. Plus eventuele schadevergoeding.
De sancties bij niet-nakoming van de vrijwaringslicht worden opgesomd in art. 1143 BW: toch laten openhouden, plaatsvervangende schadevergoeding (voor gederfde inkomsten wegens verlies van cliënteel), eventueel ontbinding van het koopcontract (art. 1184 BW).

Ik zie dus wel enkele rechtsgronden om de rechtsgeldigheid van de koop te betwisten. Zekerheden zijn er niet in het leven, en ook niet in deze.
(Maar dat bleek ook al wel uit eerdere posts).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#24 , 22 apr 2017 01:31

Je kan natuurlijk proberen om een beperkt bedrag overeen te komen om tot minnelijke ontbinding over te gaan. Met als extra argument als je inderdaad schriftelijke bewijzen hebt van een extracomptabele omzet.
De mate van compensatie zou kunnen bestaan in de schade die de verkoper heeft geleden door de langere termijn voor het verkopen van de zaak, de extra advertentieverplichtingen, het afhaken van andere kandidaat-kopers. En het risico dat de zaak aan een lagere prijs zal moeten verkocht worden (maar dat zal dan toch wel zijn op basis van de verkeerde omzetinformatie, waardoor het op zich geen verlies betekent want oorspronkelijke verkoopprijs gebaseerd op incorrecte gegevens).

Als beide partijen een advocaat hebben, dan kunnen deze ook - volgens de deontologie - vertrouwelijke onderhandelingen voeren die (als ze niet slagen) niet als argumenten of bewijzen kunnen ingeroepen worden in een eventuele rechtszaak. Dat geeft soms meer mogelijkheden om te onderhandelen zonder zijn argumenten te verliezen.

Succes alvast !
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Kenobie
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#25 , 22 apr 2017 10:38

Dank je wel voor de reacties & tips @Bart Vissers!

Ter info: wij hebben zwart op wit staan dat ze ging openhouden tot september. Er is ook altijd gezegd en geschreven dat er geen haast was voor een overname, er werd niet geadverteerd noch gebruik gemaakt van een immo kantoor, enkel op FB werd het bericht gedeeld dat de zaak over te nemen was.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”