factuur ziekenhuis

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

factuur ziekenhuis

#1 , 24 mar 2017 18:14

Beste,

Ik ben reeds wettelijk gescheiden, volgens vonnis betaal ik een all in alimentatie voor mijn kinderen. Vandaag plots een brief van een advocatenkantoor aangaand een schuld van mijn ex, het zou gaan over een medische ingreep van één van de kinderen. Mijn ex heeft geen adres meer in België, woont nu officieel met de kinderen in de VS. Indien ik het bedrag van +2.000 EUR binnen de 15 dagen niet betaal, zal ik gedagvaard worden.


Kan ik verantwoordelijk zijn voor deze schuld? Ik betaal toch een all in alimentatie en had zelfs geen weet van een operatie of zo. Ik weet eigenlijk helemaal niets over de kinderen, de communicatie met de ex loopt al heel lang slecht. Schuld dateert van 2015. Ik vrees ook dat er nog meer schulden uit de kast zullen vallen...

Wat doe ik best?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#2 , 25 mar 2017 11:33

Iemand?

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 25 mar 2017 11:38

Vraag een gedetailleerde afrekening zodat u weet waarover het gaat.

Reclame

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#4 , 25 mar 2017 12:30

Ik zal het doen. Maar ik betaal een all in alimentatie dus buitengewone kosten inbegrepen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 25 mar 2017 14:56

Dan zal je dat aan die Amerikaanse rechter of advocaat moeten uitleggen met copy van Belgisch vonnis (mogelijks met beëdigde vertaling). Die vertaalkosten kan je dan misschien aftrekken van de eerstvolgende alimentatiebetaling.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#6 , 25 mar 2017 15:28

Factuur ziekenhuis is van België. Toen mijn kinderen en ex nog hier woonden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 25 mar 2017 15:50

Ze zullen het adres in de VS niet kennen en daarom de rekening naar u sturen aangezien het uw kinderen zijn.
Het ziekenhuis staat volledig buiten de financiële regeling tussen u en uw ex, dat is hun probleem niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12825

#8 , 25 mar 2017 18:40

Ah, de factuur is van het ziekenhuis? Dat heeft inderdaad niets met de rest te maken. U moet het ziekenhuis betalen en dan zien dat u de helft terugkrijgt van uw vrouw.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#9 , 26 mar 2017 09:53

De helft? Ik betaal een all in alimentatie.

LeenW
Berichten: 12825

#10 , 26 mar 2017 11:32

Juist, heel het bedrag dan.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 26 mar 2017 11:40

ik denk dat je aan het ziekenhuis de volledige factuur betaalt en nadien een kopij van het betalingsbewijs naar de moeder stuurt met een korte uitleg dat je haar achterstallige factuur betaald hebt. Dat bedrag van de factuur houdt je in op de volgende all-in-alimentatiestorting. (Als je vonnis zeer duidelijk specifieert dat je géén biezondere kosten apart moet betalen en de alimentatie echt alle kinderkosten moet dekken )

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 mar 2017 12:10

Wel eerst verifiëren of het gefactureerde ook werkelijk gepresteerd is. Anders wordt betwisting over de prestaties zelf achteraf moeilijk.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#13 , 26 mar 2017 12:32

Mijn ex beweert dat ze geen schulden heeft, dat ons kind volledig verzekerd was....enz. Maar ze beweert zo veel....sinds haar vertrek heb ik al meerdere schuldeisers aan mijn deur gehad. Dus ik denk niet dat een ziekenhuis kosten zou vorderen als alles in orde was met de dekking verzekering. Het gaat ook over een hoofdsom van meer dan 2.000 euro, ondertussen et de kosten erbij 2.600. Dit is ook de eerste keer dat ik een factuur ontving, direct met de mededeling dat ik gedagvaard zal worden in geval van geen betaling binnen de 15 dagen.

Ik stuurde al een mail naar mijn ex dat ik de schuld best wil afbetalen met verrekening van de alimentatie, maar haar antwoord daarop is dat ze een GDW zal inschakelen om het onderhoudsgeld te innen, dat ik niet te beslissen heb over haar schulden....maar ik word wel gedagvaard als ik niet betaal.

Mijn ex is in Belgie ambtelijk geschrapt, daarom dat ze haar adres van de VS niet hebben, maar indien ik hun haar adres geef, moeten ze niet bij haar aankloppen?

LeenW
Berichten: 12825

#14 , 26 mar 2017 12:36

Er is volgens mij hoofdelijke aansprakelijkheid voor beide ouders, waardoor het ziekenhuis kan invorderen bij wie ze willen. In dit geval, wat het meest praktisch is.

eylis
Berichten: 8840

#15 , 26 mar 2017 16:25

dus inderdaad het ziekenhuis vergoeden en som inhouden op de all-in-alimentatie: want in feite hebt u dan zélf een kinderkost die door de all-in gedekt moet worden betaald. Ik vraag me af of ze vanuit de VS een GDW gaat sturen. Kàn dat uberhaupt? En zo ja is een Belgische GDW geneigd een vraag vanuit de VS uit te voeren?

Terug naar “Echtscheiding”