Niet meer eigenaar van appartement, na 2j veroordeeld in geschil.

Steve.111
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet meer eigenaar van appartement, na 2j veroordeeld in geschil.

#1 , 07 mar 2017 11:55

Beste forumleden,

ik ben niet thuis in alles wat juridisch is, maar zou graag weten of wat in mijn situatie gebeurd kan, en of ik er iets tegen kan doen.
Vandaar post ik hier even mijn 'verhaal'.

In 2014 was ik eigenaar van een appartement op de 2e verdieping van een gebouw van 3 appartementen.
De onderbuurvrouw werd aangeklaagd door een buurman, in verband met de tuin, en de doorgang waar de buurman beweerde recht op te hebben.
Omdat een tuin beschouw wordt als gemene delen, werd ik mee aangeklaagd. (maar ik had geen gebruiksrecht op de tuin)

In 2015 verkocht ik mijn appartement, waarbij in de akte een bijzondere voorwaarde werd opgenomen dat indien er binnen 1 jaar na verkoop een schadebedrag uit dat geschil kwam, dat voor mijn rekening was, en na dat jaar voor de nieuwe eigenaar.

Nu in Maart 2017 staat er plots een gerechtsdeurwaarder voor de deur met een vonnis.
In dat vonnis ben ik veroordeeld als mede-eigenaar tot het betalen van een schadebedrag. Inclusief een dwangsom per dag, dat de doorgang niet in orde is gemaakt.

Ik had op voorhand reeds contact opgenomen met de advocaat die mijn (toenmalige) onderbuurvrouw verdedigde, en die stelde mij gerust dat ik niets hoefde te ondernemen.
Volgens hem zou je niet veroordeeld kunnen worden voor iets dat verband houdt met een pand waar je niet langer de eigenaar van bent.

Ik nam contact op met de gerechtsdeurwaarder, die op zijn beurt contact nam met de advocaat van de aanklager.
Volgens hen had ik (zelf) maar contact moeten opnemen (alvorens het vonnis geveld werd) om te laten aanpassen dat ik de eigenaar niet ben.

Concrete vraag dus: kan het dat ik als niet-eigenaar veroordeeld wordt, en zelfs nog met dwangsom voor iets waar ik geen invloed op heb.
Kan ik stappen ondernemen om hier vanaf te geraken?

Indien het wettelijk dus wel kan, zal het waarschijnlijk wel mijn eigen schuld zijn om die advocaat te geloven, en daar niets van op papier te hebben staan.. maar goed.. hopelijk geraak ik er dus op één of andere manier van tussenuit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mar 2017 12:26

U kan vermoedelijk hoger beroep aantekenen tegen het vonnis. Doen.
Als u niets aan de rechter laat weten, kan die ook niet weten dat u geen eigenaar meer bent.
U kan aansprakelijk gesteld worden voor hetgeen gebeurd is zolang u eigenaar was. Als er bijvoorbeeld schade geleden wordt, kan u aansprakelijk gesteld worden voor de schade die geleden werd zolang u eigenaar was. U bent niet meer aansprakelijk voor wat er gebeurt nadat u geen eigenaar meer bent. In de verhouding tussen koper - verkoper kunnen de verkoopsvoorwaarden het anders bepalen, maar de andere personen (derden) zijn hierdoor niet gebonden.

Steve.111
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2017 12:46

Als u zegt hoger beroep aantekenen, dan veronderstel ik dat dat door een advocaat moet gebeuren?
Dan vrees ik dat de kosten voor een advocaat snel hoger zullen worden, dan het schadebedrag waarover het gaat.

Nog een vraag: in het vonnis staat dat 'geïntimeerden (3) solidair veroordeeld' zijn.
Wat betekent solidair hier juist, dat onderling de kosten verdeeld moeten worden?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 07 mar 2017 12:55

Betekent dat de schadelijder de betaling van de gehele schadevergoeding kan bekomen van elke schadeverwekker.
Hij kan dus bij eender wie van de drie aankloppen om de volledige som op te eisen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2017 13:17

Als u zegt hoger beroep aantekenen, dan veronderstel ik dat dat door een advocaat moet gebeuren?
Dan vrees ik dat de kosten voor een advocaat snel hoger zullen worden, dan het schadebedrag waarover het gaat.
Oppassen voor de dwangsom

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”