Fiscale gevolgen indien samenwonen met schoonvader

butsjoh
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fiscale gevolgen indien samenwonen met schoonvader

#1 , 15 feb 2017 14:08

Beste,

Wij zitten nogal in een speciale situatie waar we graag wat meer informatie over willen aangezien we hier nergens echt iets over vinden.

Situatie: Wij willen gaan samenwonen met mijn schoonvader en hadden hiervoor het idee om een zorgwoning te maken (renovatie van het ouderlijke huis waar wij volledig eigenaar van zouden worden). Volgens de regels van het "zorgwonen" wordt dit fiscaal aanzien als 2 gezinnen en heeft dit dus voor de rest geen juridische gevolgen of implicaties (https://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welz ... lde-vragen). Nu stel dat wij geen zorgwoning willen maar gewoon het huis renoveren en de schoonvader mee laten inwonen: wij zullen dan als 1 gezin worden aanzien. Voor de personenbelastingen vormt dit niet echt een probleem want hij en wij gaan nog steeds onze eigen belastingsbrief krijgen en we doen zelfs voordeel omdat we hem fiscaal ten laste kunnen nemen (hij voldoet aan de voorwaarden daar hij enkel een laag pensioen als inkomen heeft). Nu welke andere implicaties heeft dit verder? Volgens http://www.vlaamsbrabant.be/binaries/gi ... 109528.pdf:

"Het wonen op één huisnummer heeft dus belangrijke financiële gevolgen, bijvoorbeeld voor ziektevergoedingen van de mutualiteit, inkomensgarantie ouderen, FOD Sociale Zekerheid (ITT/IVT of hulp aan bejaarden), werkloosheidsuitkering, OCMW thuiszorgdiensten, studietoelagen. "

Wil dit dan betekenen dat als ik bijvoorbeeld in de toekomst werkloos zou zijn ik minder uitkering zal ontvangen omdat mijn schoonvader mee in het gezin woont en zijn inkomen (pensioen) mee in rekening gaat worden gebracht? Alsook minder ga terugkrijgen van de mutualiteit of dergelijke? Het belastingsverhaal snap ik maar de bijkomende fiscale gevolgen niet. Kan iemand met kennis van zaken hier zijn mening over geven?

Alvast bedankt

Johan

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding