Samenwonen als studente

YVDW
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Samenwonen als studente

#1 , 16 jan 2017 20:02

Momenteel ben ik 20 jaar en zit ik in mijn voorlaatste jaar op de hoge school. Ik zou graag bij mijn vriend gaan wonen die al werkt. Het is natuurlijk nog niet dat ik vast bij hem ga wonen. Ik blijf nog op het adres van mijn ouders staan. Het is gewoon een goede ervaring voor mij om zelfstandig te worden. Mijn vriend woont nog in het huis van zijn vader (die nooit thuis is wegens een eigen relatie). Ik ga wel zelf voor mijn eten zorgen en de meeste spulletjes dat ik nodig heb. Ik ga ook op zaterdag een extra baantje zoeken zodat we samen zeker de rekening van het eten kunnen verdelen. Nu was mijn vraag, is het verstandig dat ik bij mijn ouders blijf ingeschreven (kindergeld en belastingen) of is het beter dat ik op naam van mijn vriend sta?
Om boze reacties te voorkomen, het is niet dat ik al voorgoed weg ga bij mijn ouders, zo slim ben ik ook wel, want moet nog zeker 1,5 jaar studeren. Het is gewoon zodat ik zelfstandig kan worden voor later, want een kot kunnen mijn ouders zich niet permitteren.
Nog een klein weetje: Ik kom niet meer bij m'n echte vader wegens problemen, mijn mama staat in voor al mijn kosten nu. Mijn echte vader betaalt alleen voor school, al de rest betaalt hij al meer als vijf jaar niet meer. Weet iemand of je hiervoor naar een notaris/advocaat kan gaan?
Alvast bedankt voor de reacties ! :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 16 jan 2017 20:15

Als uw feitelijke woonplaats bij uw vriend is, moet u zich daar domiciliëren. Daar hebt u zelf geen keuze in.

eylis
Berichten: 8841

#3 , 16 jan 2017 21:10

Als student (en nog afhankelijk van je ouder(s) is het wel mogelijk en acceptabel dat je in het kader van je studies naast je domicilie-thuisadres op een ander adres verblijft. Dat kan betekenen dat je "op kot" gaat in de buurt van de school, maar ook dat je ergens verblijft waar het rustiger is, meer faciliteiten hebt enz... Er bestaan geen wettelijke vereisten die omschrijven wat dat "kader van de studies' dan wel precies betekenen. Ook Erasmusstudenten verblijven soms 6 maanden in het buitenland en die blijven ook gedomicilieerd bij hun ouders. Het is wel de bedoeling dat je nog regelmatig je thuisadres "bezoekt" en dat je er nog een kamer hebt. Je kan niet ten laste van je vriend zijn, jullie hebben geen officiele (huwelijks)band. Dus voorlopig is het een goed idee dat je ten laste van je ouders blijft. In dat perspectief is het logisch dat je ook gedomicilieerd blijft op je thuisadres. Als je afgestudeerd bent, moet je wel definitief aanduiden wat je domicilie-adres is: dan is je adres bij je vriend je domicilie.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 16 jan 2017 21:45

Wat staat er in het vonnis?
Alimentatie en bijzondere kosten.
http://ouders.tweehuizen.be/kosten_de_wet
Er zijn twee procedures op te starten de eerste procedure is een aangifte bij politie wegens niet betalen alimentatie en of bijzondere kosten - mocht dat van toepassing zijn dan zullen we nog meer uitleg geven. Vijf jaar niet betaald is meer dan de wettelijk opgelegde 2 maanden.
Tweede procedure is voor de burgerlijke kamer familierechtbank en daar kunnen dan n.a.v. het correctionele vonnis de nodige aanpassingen en dwangsommen gevraagd worden.
De strafvervolging gaat over het verleden en het niet naleven van het vonnis.

In eerste instantie beide door uw moeder in te stellen maar best ook door u gezien u nu vermoedelijk meerderjarig bent.


Strafwet
HOOFDSTUK IX. - VERLATING VAN FAMILIE.

Art. 391bis.
<W 05-07-1963, art. 1> Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro] of met een van die straffen alleen, onverminderd de toepassing van strengere straffen, indien daartoe grond bestaat, wordt gestraft hij die, na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer openstaat, te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot, aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of in de opgaande lijn, meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
(Met dezelfde straffen wordt gestraft hij die, in de omstandigheden omschreven in het eerste lid, niet voldoet aan de verplichtingen bepaald in de artikelen 203bis, 206, 207, 301, 303, (...) 336 (en 353-14 van het Burgerlijk Wetboek) en in de artikelen 1288, 3° en 4°, (...) van het Gerechtelijk Wetboek.) <W 31-03-1987, art. 93> <W 2003-04-24/32, art. 6, 045; Inwerkingtreding : 01-09-2005> <W 2007-04-27/00, art. 40, 1°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
Dezelfde straffen zijn van toepassing op de echtgenoot die zich vrijwillig geheel of ten dele onttrekt aan de gevolgen van de machtiging door de rechter verleend krachtens (de artikelen 203ter, 221 en (301, § 11) van het Burgerlijk Wetboek en [3 1253ter/5 en 6]3, (...) van het Gerechtelijk Wetboek) wanneer tegen die machtiging geen verzet of hoger beroep meer openstaat. <W 31-03-1987, art. 93> <W 2007-04-27/00, art. 40, 2° en 3°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
Hetzelfde geldt voor de echtgenoot die, na te zijn veroordeeld, hetzij tot een van de verplichtingen op de niet-nakoming waarvan door de eerste twee leden van dit artikel straf is gesteld, hetzij ingevolge (de artikelen 203ter, 221 en (301, § 11) van het Burgerlijk Wetboek en [3 1253ter/5 en 6]3, (...) van het Gerechtelijk Wetboek) zich vrijwillig ervan onthoudt de door de sociale wetgeving voorgeschreven formaliteiten te vervullen en zijn echtgenoot of zijn kinderen aldus berooft van de voordelen waarop zij aanspraak konden maken. <W 31-03-1987, art. 93> <W 2007-04-27/00, art. 40, 2 en 3°, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
[1 Dezelfde straffen zijn van toepassing op elke bloedverwant in de rechte nederdalende lijn die veroordeeld is tot onderhoudsplicht, en die vrijwillig nalaat de door de sociale wetgeving voorgeschreven formaliteiten te vervullen en aldus een bloedverwant in de opgaande lijn berooft van de voordelen waarop deze aanspraak kon maken.]1
(Dezelfde straffen gelden voor eenieder die het toezicht op de gezinsbijslag of andere sociale uitkeringen vrijwillig belemmert, door na te laten de nodige documenten te bezorgen aan de instellingen belast met de vereffening van die uitkeringen, door valse of onvolledige aangiften te doen, of door de bestemming te wijzigen die de persoon of de overheid, aangewezen overeenkomstig artikel 29 van (de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade), eraan gegeven heeft.) <L 2005-08-10/62, art. 2, 054 ; Inwerkingtreding : 02-09-2005> <W 2006-05-15/35, art. 21; 056; Inwerkingtreding : 16-10-2006>
In geval van een tweede veroordeling wegens een van de in dit artikel omschreven misdrijven, gepleegd binnen een termijn van vijf jaar te rekenen van de eerste, kunnen de straffen worden verdubbeld.
[2 In geval van een veroordeling wegens een van de in dit artikel omschreven misdrijven, kan de rechter eveneens het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig uitspreken overeenkomstig de artikelen 38 tot 41 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.]2
----------
(1)<W 2011-11-26/19, art. 9, 084; Inwerkingtreding : 02-02-2012>
(2)<W 2014-05-12/07, art. 12, 107; Inwerkingtreding : 01-08-2014>
(3)<W 2013-07-30/23, art. 239, 108; Inwerkingtreding : 01-09-2014>


j.demoor schreef in een andere topic:


"""“Art.372.Een kind blijft onder het GEZAG van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Nu zijn we zover dat ze besloten heeft om bij haar vader te blijven.’

Zij dient te verblijven waar het vonnis of de gehomologeerde overeenkomst dit opleggen,ook tegen haar eigen wil of die van haar vader.

“Art.432.§3.Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist...dan worden de straffen bepaald in de §§1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt...aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd,die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het,zelfs met zijn toestemming,ontvoert of doet ontvoeren...“(8 juni 1867 Strafwetboek).
‘De onthouding van een ouder om zijn gezag te doen gelden teneinde de weerstand van een kind tegen de uitoefening van het bezoekrecht van de andere ouder te overwinnen kan,naar omstandigheden...het in art.369bis(nu 432) bedoelde misdrijf opleveren‘[Cass. 21 oktober 1986,R.W. 1986-87,1609-1610,noot;Cass. 28 oktober 1987, J.Dr.Jeun. 1988,7;Cass. 15 maart 1989, J.T. 1989,666;Cass. AR7009,8 februari 1994(X.), onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,545].

“Art.1385bis. De rechter kan op vordering van één der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom,dwangsom genaamd,voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan ..."(Ger.W.).Zie Benelux-Gerechtshof 11 mei 1982(LADAN t. DE BRUIN en WESSENBURG t. PETIT),F.B.U.,III.1.50.3-1,http://www.courbeneluxhof.be/arresten/N ... 1_3_86.pdf

Leg strafklacht neer bij de politie tegen de vader en stel u bij seponering burgerlijk partij bij de onderzoeksrechter. """

Terug naar “Administratief recht”