tijdelijke arbeidsongeschiktheid en freelance werk

belegger
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

tijdelijke arbeidsongeschiktheid en freelance werk

#1 , 12 jan 2017 19:29

Ik heb een tweetal jaren geleden een verkeersongeval gehad met 6 maanden volledige werk ongeschiktheid. Ik werkte toen, en ook nu, als zelfstandige met een eigen vennootschap.
Ik heb ondertussen van de verzekering van de tegenpartij een voorstel tot schadeloosstelling gehad. Hierin is sprake van tijdelijke arbeidsongeschiktheid van 100% van 6 maanden. Slaat die tijdelijke arbeidsongeschiktheid enkel op het loonverlies of wordt er ook rekening gehouden met het omzetverlies van de vennootschap? Ik heb deze vraag ook gesteld aan mijn raadsgeneesheer en hij vertelde me dat er rekening wordt gehouden met het inkomensverlies zonder daarbij te willen of kunnen verduidelijken of ook het inkomensverlies van vennootschap hiermee wordt bedoelt.
Voor ik dat voorstel teken zal ik sowieso nog een advocaat raadplegen maar alle info in verband hiermee is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelancenetwork
Berichten: 1

#2 , 13 jan 2017 10:29

Bedoel je hier bij tegenpartij je opdrachtgever of je verzekeringsmaatschappij (los van je opdrachtgever).

1. Je kunt best nagaan wat er in je contract met de opdrachtgever staat. Als je als zelfstandige een ongeval hebt van en naar het werk, dan is dit geen arbeidsongeval. Arbeidsongevallen zijn er alleen voor werknemers. Je opdrachtgever moet hier aangezien je als zelfstandige werkt dus in principe ook niet voor tussenkomen als het contract niets vermeldt. Concreet betekent dit dat je zelf opdraait voor alle kosten die verbonden zijn aan je werkongeschiktheid.

2. Heb je een aparte verzekering voor arbeidsongeschiktheid afgesloten met een verzekeraar, dan check je best de clausules in het contract zelf en vraag je meer info aan je makelaar.

belegger
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jan 2017 16:30

Het was een verkeersongeval met twee betrokken partijen. Ik was in mijn recht. Het is dus de verzekering van de tweede betrokkene die dient te zorgen voor de vergoeding van de lichamelijke schade ( burgerlijke aansprakelijkheid).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 17 jan 2017 21:51

En dat moeten ze doen voor al uw activiteiten.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”