inkopen in woning

takos
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

inkopen in woning

#1 , 31 okt 2016 16:18

Hallo,

Ik ben enige tijd geleden gescheiden en heb de woning uitgekocht van mijn ex-man.
Ik betaal alleen een hypothecair krediet af (+ de geleende uitkoopsom voor mijn ex-man )
Mijn geleend kapitaal ligt zo'n 60 000 euro lager dan de waarde van het huis die ik en mijn ex-man overeengekomen waren voor de uitkoop.
We hebben het huis niet laten schatten, maar zijn een prijs overeengekomen.
Nu wil mijn nieuwe vriend zich graag voor de helft inkopen in mijn woning.
Hoe gaan we hiervoor te werk?
Is het dan de helft van de overeengekomen waarde ( de prijs tegen dewelke ik de woning uitkocht van mijn ex-man?)
Als hij de uitkoopsom die ik betaalde aan mijn ex-man betaalt aan mij (+ het feit dat ik al 2 jaar de lening aan het afbetalen ben) en dan verder de lopende lening voor de helft afbetaald , klopt die redenering?
We zouden een samenlevingscontract laten opstellen als dat voordeel kan bieden...
kan iemand me wat raad geven?
Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 18 jan 2017 16:11

Persoonlijk zou ik laten schatten en daar verder mee werken gezien ook de ficus zich op deze info gaat baseren gezien verkoop.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#3 , 18 jan 2017 21:03

Primo dient uw de prijs te bepalen waaraan u wenst te verkopen. Dit kan inderdaad op basis van een schatting. Als daar een akkord over is ligt de prijs vast. Betaling gebeurt dan enerzijds best door een stuk inbreng in cash door uw nieuwe partnetr, anderzijds door mee in het betsaand woonkrediet te stappen. Een voorbeeld : stel de woning is 300.000 € waard. U heeft bvb 240.000 € uitstaand woonkrediet. Uw nieuwe partner koopt een "halve woning" dus waarde 150.000 € en 120.000 schuld. Hij betaalt u dus 30.000 € en stapt mee in het woonkrediet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”