Hallo,
Ik ben sinds 1 jaar handelaar van jonge tweedehands personenwagens. Ik heb de fout gemaakt om 2 wagens aan te kopen van een bedrijf die me verzekerden dat de wagen op hun naam stond. Op het kentekenbewijs was dit ook het geval. Het origineel aankoopfactuur waren ze "kwijtgespeeld".
Zij hebben de rentings van de 2 wagens sindsdien niet meer betaald en nu komt de bank bij mij aankloppen omdat ik als derde medeplichtig ben aan contractbreuk. Ik begrijp dat de bank dit doet maar ik wil uiteraard dat dit nooit meer voorvalt.
Ik maak nooit meer de fout om een wagen aan te kopen zonder het origineel aankoopfactuur gezien te hebben, dat staat vast. Maar zoals ik begrepen heb staat niet altijd de naam van de bank op het aankoopfactuur.
Mijn 2 vragen:
1. Hoe kan ik verifiëren dat de wagen niet in bezit is van de bank (onder lening-, leasing- of rentingvorm)?
2. Is er een correcte, legale manier om mezelf hier compleet tegenover in te dekken (de melding "vrij van lasten" zou blijkbaar niet voldoende zijn in geval van een professioneel)?
Alvast bedankt!