Beste forumleden,
Volgende situatie doet zich voor;
Ik kocht een huis dat 5 dagen voor het verlijden van de akte door de burgemeester onbewoonbaar verklaard werd.
Huurder vs verkoper lagen onderling in onmin met elkaar.
Hierdoor kwam er bij de notaris net voor het afhandelen van de akte boven water dat vanwege de onbewoonbaarheidsverklaring het registratietarief werd opgetrokken tot 12% ipv 2.
De verkoper/koper kwamen onderling overeen elk 50% van deze last op zich te nemen, beide notarissen reikten aan dat je snel de gebreken in orde kan maken om de fiscus zo te tonen dat het enkel om kleine gebreken ging waardoor de woonst afgekeurd werd. Dit willen we dusdanig ook doen.
De huurder zelf heeft het zéér moeilijk qua communicatie met ons, omwille het feit dat hij niet echt de woning wil verlaten, zijn advocaat verwijst naar het rustige genot van de huurwoning van zijn cliënt in gedachten te houden, en we met hem moeten overeenkomen.
Hierdoor ontstaat het probleem dat we niet op korte termijn de gebreken kunnen aanpakken.
We willen het wel, maar we genieten geen medewerking door de huurder die in eerste plaats wel klaagt over de toestand.
De kans groeit met de dag dat zowel ik als de verkoper elks 20.000 euro zullen kwijtspelen aan verhoogde registratierechten.
Mijn advocaat geeft me weinig kans bij de vrederechter de ontbinding van het huurcontract te bekomen.
Doordat ik aandrong zal hij toch het dossier inleiden.
Wat in geval dat wij onze centen zouden kwijtspelen door het dwarsliggen van de huurder?
Ook kunnen we aantonen, zwart op wit dat deze huurder enkele keren een woning aangereikt kreeg door het immokantoor, die steeds voldeden aan alle noden, waarop de huurder dit telkens naar de prullenmand verwees, maanden voordat de woning onbewoonbaar verklaard werd.
De situatie is dat we het wel kunnen en willen oplossen, maar de huurder die ons tegenwerkt.