Ik had de mutualiteit meteen gebeld om het bedrag na te gaan vermits het mij wat hoog leek en erbij stond dat ze mijn 1e maand ziekte ook betaalden maar ik had al een gewaarborgd inkomen van mijn werkgever ontvangen.
Ik meldde aan de lijn dat het bedrag wat hoog leek vermits ik had gehoord dat een ziekte-uitkering doorgaans 70% van de loon zou zijn.
De mutualiteit zei aan de lijn dat de berekening klopte en dat ze nog de berekening zouden opsturen via email binnen enkele weken als het niet zou kloppen.
Ze gaven mee dat ze ál mijn inkomsten erbij moesten rekenen dus van mijn hoofdjob en mijn creatieve bij-job via interim (dit is zeer sporadisch werk, zonder regelmaat, kan 6maanden tussen die opdrachten zitten en de mutualiteit heeft hier zelf een regelmaat op geplakt op basis van mijn inkomsten van het 1e kwartaal 2025 waar ik vrij veel opdrachten had.)
Nu zijn we een halfjaar verder, en krijg ik een brief waarop staat dat ik meer dan €5000 zou moeten terugbetalen aan de mutualiteit door HUN foute berekening ook al heb ik zelf een halfjaar geleden ten goeder trouw hier melding van gemaakt.
Als reden staat erbij:
"Het gemiddeld dagloon wordt vastgelegd in uitvoering van art. 3 § 1 van het KB van 10 juni 2001 waarin het uniform begrip "gemiddeld dagloon" wordt vastgelegd. (per taak of per stuk vergoede werknemer)." ... "We zijn wettelijk verplicht de uitkeringen die door ons ten onrechte betaald werden van u terug te vorderen (artikel 164 van de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 betreffende de geneeskundige zorgen en uitkeringen).
De vordering tot terugbetaling van de ten onrechte betaalde uitkeringen verjaart twee jaar na het einde van de maand waarin de uitkeringen betaald werden (artikel 174, 5° van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994). Deze brief stuit echter de verjaring."
Ik heb online een beetje informatie gevonden over een aanvraag tot verzaking van terugvordering maar ik weet niet of ik in aanmerking kom hiervoor of hoe ik hier zelfs aan moet beginnen.
Toen ik de berekening probeerde dat ik via https://www.riziv.fgov.be/SiteCollectio ... en_III.pdf terugvond, kwam ik uit op een hoog negatief bedrag en ik weet niet of dat klopt of ten nadele van mij zou zijn
Kan iemand mij hierbij helpen of in de juiste richting wijzen, aub?