(Krefel) Verplichte betaling voor ladderlift bij levering?

applebottomjeans
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

(Krefel) Verplichte betaling voor ladderlift bij levering?

#1 , 15 jul 2025 01:03

Hallo,

Ik zit met een vraag over mijn rechten als consument bij levering.

Ik had bijna twee jaar geleden een koelkast gekocht bij Krëfel. Die werkte sindskort niet meer goed (koelde niet voldoende), dus ik heb binnen de garantieperiode een vervanging gevraagd. Dat werd goedgekeurd.

Vorige week kwamen ze het vervangtoestel leveren, maar bij het naar boven dragen via de trap (ik woon op het tweede verdiep) is er schade ontstaan. (er zat een deuk in het toestel). Vandaag zijn ze opnieuw langs geweest voor een nieuwe levering, maar ze hebben geweigerd om het opnieuw via de trap te doen, uit schrik voor schade. Ze gaven mij het advies dat ik best een ladderlift inschakel ten kosten van (€99).

Om 99eu te betalen voor een ladderlift lijkt mij behoorlijk veel en zie dit niet echt als optie. Ik vermoed dat als een winkel iets moet leveren en installeren dat ze dit ook juist moeten doen. Waarom moeten zo’n kosten op mij vallen omdat ik op het tweede verdiep woon..?

Ze kwamen zelfs op het idee om mijn vorige koelkast mee te nemen omdat die wel in de gang past en dat ze de nieuwe koelkast beneden in de gang leggen en dat ik mijn plan maar moet trekken.

Iemand die kan uitleggen wat mijn rechten zijn omtrent dit situatie en wat ik best kan doen?

Krefel staat wat bekend voor zo’n shenanigans want de reviews online zijn niet alle tijden positief.

Alvast bedankt.

Thomas_AA

#2 , 15 jul 2025 06:01

Levering is bijna in alle algemene voorwaarden enkel op gelijkvloers, vaak tot aan voordeur of eerste trapje. Er is geen wettelijk verplichting om dat toestel ook in uw keuken te krijgen, alleen mogelijk commercieel, dus zie de voorwaarden.

Vraag omgedraaid: waarom moeten die kosten op Krëfel vallen omdat u op de tweede verdieping woont? Wie heeft daarvoor gekozen: Krëfel of u?

Blaatpraat

#3 , 15 jul 2025 10:32

Heeft u indertijd levering en installatie tot bij u in de keuken bijbesteld?

Reclame

applebottomjeans
Topic Starter

#4 , 15 jul 2025 12:03

Heeft u indertijd levering en installatie tot bij u in de keuken bijbesteld?
Toen hadden ze het wel door de trap kunnen krijgen want de frigo was net iets kleiner. Ze hebben het in mijn keuken kunnen plaatsen en zijn nadien vertrokken. De nieuwe koelkast is net iets te groot.

basejumper

#5 , 15 jul 2025 15:16

Opmerkingen hier zijn terecht. leveringsvoorwaarden zijn steeds voorzien gelijkvloers. Het is niet aan hen om extra kosten te dragen ingevolge uw woonsituatie. U had ook bij aankoop zelf kunnen inschatten dat afmetingen mogelijk problematisch konden zijn. Ladderlift is steeds voor klant.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox

#6 , 15 jul 2025 17:33

Leveringsvoorwaarden, algemene voorwaarden, ..., kunnen op geen enkele wijze de wettelijke garantie uithollen. Kosten die voortvloeien uit herstel of vervanging van een goed binnen de wettelijke garantie dienen gedragen worden door de verkoper.

Blaatpraat

#7 , 16 jul 2025 09:25

Leveringsvoorwaarden, algemene voorwaarden, ..., kunnen op geen enkele wijze de wettelijke garantie uithollen. Kosten die voortvloeien uit herstel of vervanging van een goed binnen de wettelijke garantie dienen gedragen worden door de verkoper.
Vallen leveringen op verdiep ook onder de garantie?

Mijns inziens blijft mijn bovenstaande vraag nog steeds van tel:
Als TS heeft bijbetaald indertijd voor levering en installatie, valt het inderdaad ook onder garantie dat ze de vervanging ook moeten installeren.
Als dit niet was, en ze hebben dit toestel er gewoon geplaatst, dan lijkt het mij nu voldoende dat ze het nieuwe toestel tot aan de dorpel brengen.

Lanox

#8 , 16 jul 2025 10:27

Waarom zou dat uitgesloten zijn? Hoe gaat men herinstalleren als het goed beneden aan de trap staat, niet eens op de eigendom van de koper?

https://www.eccbelgie.be/themas/garanti ... garantie#6:
Wat met de kosten?
De wettelijke garantie is kosteloos voor de koper. De verkoper dient alle kosten voor de herstelling, vervanging en ook levering en terugzenden op zich nemen.

Moet het goed dat al geïnstalleerd werd, verwijderd worden voor herstel of omruiling? De verkoper moet de verwijderingskosten op zich nemen. Hij moet ook de kosten dragen voor het herinstalleren van het gerepareerde of het vervangende goed.

Blaatpraat

#9 , 16 jul 2025 11:18

Waarom zou dat uitgesloten zijn? Hoe gaat men herinstalleren als het goed beneden aan de trap staat, niet eens op de eigendom van de koper?

https://www.eccbelgie.be/themas/garanti ... garantie#6:
Wat met de kosten?
De wettelijke garantie is kosteloos voor de koper. De verkoper dient alle kosten voor de herstelling, vervanging en ook levering en terugzenden op zich nemen.

Moet het goed dat al geïnstalleerd werd, verwijderd worden voor herstel of omruiling? De verkoper moet de verwijderingskosten op zich nemen. Hij moet ook de kosten dragen voor het herinstalleren van het gerepareerde of het vervangende goed.
Was een vraag, geen vaststelling.

Maar als je die interpretatie doortrekt:
Alles dat in een stopcontact zit, moet de verkoper zelf maar zien op te halen en terug te brengen dan, ook al heb je het zelf opgehaald in een winkel, of laten leveren tot aan de deur, en heb je het als koper zelf op een zolder geplaatst?

Opnieuw: gewoon vraagstelling hier.

Thomas_AA

#10 , 16 jul 2025 11:26

Dezelfde vraag als Blaatpraat.

Verwijzing van Lanox lijkt duidelijk, maar wat als ik die frigo nu gekocht hebt voor mijn Italiaans vakantiehuisje? Ik denk dat niemand verwacht dat Krëfel die daar gaat ophalen en vervangen. Waarom moeten ze dan wel die lift naar de eerste verdieping betalen?

Lanox

#11 , 16 jul 2025 12:18

Op dezelfde site volgende case terug gevonden.
Ik heb een radio gekocht in Spanje. De radio is defect en de verkoper wil hem wel herstellen, maar wie moet dan de verzendingskosten betalen?
De Europese richtlijn over de garantie bepaalt dat de vervanging of het herstel van het defecte product geen kosten voor de koper mag inhouden, met inbegrip van verzendingskosten. In principe moet het terugbrengen van het toestel naar de verkoper en het terugbezorgen aan de koper gebeuren ten laste van de verkoper. Dit is zeker het geval indien het toestel op afstand werd gekocht. Indien u de radio op een Spaanse website hebt gekocht, dan is de verkoper op de hoogte dat u in het buitenland woont, want hij moet u het product leveren. Indien er een probleem is met het toestel, dan moet hij de verzendingskosten dragen. Soms gebeurt het dat de verkoper eerst het toestel wil onderzoeken en wil nagaan of het wel gaat om een fabrieksfout alvorens hij de kosten wil dragen. Dan moet u het product op uw kosten naar hem sturen en de terugbetaling van deze kosten eisen als hij erkent dat het om een gebrek aan conformiteit gaat.

Maar indien u de radio gekocht hebt in een winkel in Spanje, dan hoeft de verkoper niet te weten dat u in het buitenland woont. Het zal in de praktijk moeilijk zijn om de verkoper te overhalen om de kosten voor het verzenden van het product volledig te dragen. Wij raden u aan om tot een minnelijke schikking te komen en de verkoper voor te stellen om de verzendingskosten te delen.
Deze redenering doortrekkend: Krefel wist dat de frigo op het tweede verdiep kwam, maar niet dat hij naar een Italiaans vakantiehuisje moest.

WP002

#12 , 16 jul 2025 22:31

Heb indertijd exact hetzelfde voorgehad maar dan met een wasmachine. Kwam omdat de toestellen in de loop der tijd telkens breder werden en de vorige ging nog zo naar boven maar de nieuwe niet meer. Probeer anders maar eens voor 99 euro iemand te vinden die een ladderlift ter beschikking wil stellen; ga je niet vinden.

Terug naar “Consumenten Koop”