Bouwwerken buren, afwatering en erfdienstbaarheid

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Bert V
Topic Starter

Bouwwerken buren, afwatering en erfdienstbaarheid

#1 , 07 jul 2025 11:00

Tegenpartij herbouwt een aanpalend bijgebouw in 2020/2021. Dit behelst 2 nieuwe muren, nieuwe vloerplaat en uiteindelijk een nieuw dak. Die laatste komt 20cm hoger uit dan voorheen. Buren beweren dat dit mag wegens isolatiewerken.
Het dak van mijn bijgebouw sluit aan op dat van de buren, waardoor het water afgevoerd wordt via hun dak. Een situatie onder erfdienstbaarheid die al decennia lang bestaat.
Door het hogere dak komt de aannemer in problemen om een aansluiting te voorzien op mijn dak, waardoor die de oversteek van mijn dak afzaagt.
Die aansluiting, bestaande uit een pastei, een waterdichte kit en blijkt enkele jaren gebrekkig te zijn. Begin 2024, ontstaat een waterinsijpeling langs kant buren. Die buren leggen kort nadien een zeil van de nok van mijn dak naar het hunne om waterinsijpeling te voorkomen.
Nu beschuldigen ze mij dat ik bepaalde ingrepen in 2021 “geweigerd” zou hebben waardoor een goede afwerking onmogelijk was en dit uiteindelijk tot de waterinsijpeling geleid heeft.
Ze eisen hierbij ingrepen uit te voeren aan mijn dak om een waterdichte aansluiting te creëren naar hun dak toe. Dit komt er op neer dat ze nog een stuk hogerop willen afzagen en van uit mijn dak naar hun dak willen werken met epdm. Die werken leggen een beslag op mijn dak en creëren nogmaals een risico op slechte afwerking, waardoor ik in de problemen kom. Een goed bevriend aannemer van hun zou de werken uitvoeren.

Tijdens het voorbije jaar hebben die buren al verschillende malen onaangekondigd op mijn dak geklauterd om het zeil te herbevestigen of om een nieuw zeil te leggen. Dit is benauwelijk omdat het telkens onverwachts gebeurd. Dit geklauter heeft eveneens geleid tot een lekkage ter hoogte van de aansluiting, mijn schuin dak t.o.v. een stuk muur, beiden mijn eigendom.
Het zeil maakt bovendien bij winderig weer lawaai waardoor slapen moeilijk wordt.

Eigenlijk wens ik dat alle ingrepen op hun dak gebeuren aangezien dit alles een gevolg is van hun bouwwerken 4 jaar terug. Maar weet niet in hoeverre ik dit kan afdwingen en wat mijn kansen hier gerechtelijk zijn.

Om toch ingrepen te laten uitvoeren aan mijn dak, weigeren ze enigszins afspraken op papier te laten zetten en blijven ze altijd op de vlakte.
Ik sta op het punt om een verzoeningsprocedure te starten, maar reeds gedane onderlinge verzoeningspogingen draaiden tot niets uit. Zij lijken geen rekening te willen houden met mijn bezorgdheden.

Wat kan ik hierin het beste doen?
Verzoening of meteen dagvaarden? Onderlinge verzoeningspoging met advocaat draaiden tot dusver op niets uit. Zijn weigeren garanties te geven op de uit te voeren werken of geven geen detaillering van de werken.

Zijn hier verjaringstermijnen?

1. Situatie voor 2020 (A is mijn eigendom, B = buren)
2. hoger dak en afzagen oversteek
3. Na de werken in 2021
Afbeelding

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2025 11:11

“Meteen” dagvaarden zou ik het niet noemen. U heeft nagelaten om de nodige acties, eventueel ook juridisch, te nemen in 2021. Probeer nu nog maar eens te bewijzen wie toen met wat is akkoord gegaan.

Als u spreekt over “waterdichtingskit”, hoef ik het zelfs niet te zien om te weten dat het een lapmiddel voor maximum enkele jaren is. Kit is nooit een permanente oplossing.

Bert V
Topic Starter

#3 , 08 jul 2025 03:22

"Juridisch actief: Nee"
Ik wens juridisch onderbouwde antwoorden.

Reclame

lukasi

#4 , 08 jul 2025 08:07

"Juridisch actief: Nee"
Ik wens juridisch onderbouwde antwoorden.
Dan denk ik dat je best naar een advocaat toe stapt voor persoonlijk juridisch advies.

De opmerking van Thomas_AA is juridisch 100% correct. U had binnen een redelijke termijn uw buur in gebreke moeten stellen bij de werken van 2021

Bert V
Topic Starter

#5 , 08 jul 2025 15:05

Dan denk ik dat je best naar een advocaat toe stapt voor persoonlijk juridisch advies.

De opmerking van Thomas_AA is juridisch 100% correct. U had binnen een redelijke termijn uw buur in gebreke moeten stellen bij de werken van 2021
Ik vraag wat er nu moet gebeuren. Niet wat er in 2021 moest gebeuren.

Freec
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jul 2025 16:26

Volgens uw tekening is het inderdaad mogelijk een waterdichte oplossing te voorzien.

Natuurlijk moet u ze laten werken aan uw dak.... uw dak is een onderdeel van het probleem. Je gebruikt hun dak voor afwatering.

En zoals lucas of thomas zeggen... u bent te laat om te reklameren om wat ze gedaan hebben toen ze hun dak verhoogden.
In principe kunnen ze u nu laten opdraaien voor de kosten of mee laten betalen.

Wees blij dat buren een oplossing zoeken. Laat het hun herstellen met epdm, dat zal in ieder geval beter zijn dan wat kit

Terug naar “Stel een vraag”