Kosten rusthuis vruchtgebruiker, GEEN familiale band met naakte eigenaar

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
MadameK
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kosten rusthuis vruchtgebruiker, GEEN familiale band met naakte eigenaar

#1 , 22 jun 2025 14:21

Ik ben al verschillende jaren naakte eigenaar van een woonst, waar de vruchtgebruiker zelf in woont. Dus ik betaal hem het voorop vastgelegde bedrag (notaris, koopakte).
Nu ziet het er naar uit, door zijn leeftijd en gezondheid, dat hij naar een rusthuis zal moeten. Maar zijn inkomsten (pensioen e.d.) zijn niet hoog genoeg om de kosten de dekken.(Wat voor de meeste personen zo wel is zeker) Zijn spaargeld is ook maar voldoende voor ongeveer een jaar, de extra kost te dekken.
Er wordt beweerd dat de naakte eigenaar voor de bijkomende kosten moet opdraaien. Maar ik ben geen familie van deze persoon, kan het OCMW dit dan eisen?

Alsook hoe zit het met successierechten, die na zijn overlijden nog te betalen zijn, daar ik geen familie ben? Tijdens opstelling van aankoopakte, zei de notaris, dat men naar het afbetaald bedrag kijkt en enkel op de opstaande som nog successierechten moeten betaald worden, klopt dit? Hoeveel % is dit dan?

Bedankt alvast

Thomas Morus

#2 , 22 jun 2025 14:46

Die bewering klopt niet.
Na overlijden vruchtgebruiker wordt de naakte eigenaar automatisch volle eigenaar.
Zonder te betalen successierechten.
Als de naakte eigendom werd gekocht met hypothecaire lening moet die vanzelfsprekend verder worden afgelost!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

MadameK
Topic Starter

#3 , 22 jun 2025 15:38

Dat zou goed zijn, mij werd gezegd dat dit zo was daar er geen familiale band is.
Neen, een lening kon ik er in de tijd niet voor krijgen volgens de bank.

Nu de andere info nog ivm rusthuis kosten.

Reclame

wanton

#4 , 22 jun 2025 15:42

Verhuur het huis. De opbrengst aan huur is helemaal voor de vruchtgebruiker-resident.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus

#5 , 22 jun 2025 15:58

Dat zou goed zijn, mij werd gezegd dat dit zo was daar er geen familiale band is.
Neen, een lening kon ik er in de tijd niet voor krijgen volgens de bank.

Nu de andere info nog ivm rusthuis kosten.
Zie Wanton zijn opmerking.
Vruchtgebruiker kan de woonst verhuren.
Als niet familie en niet erfgenaam hebt u geen onderhoudsverplichting jegens deze vruchtgebruiker.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii

#6 , 22 jun 2025 16:22

Onderhoudsverplochting is er inderdaad niet maar volgens mij kan “opzettelijke verarming” door het wegschenken van bezittingen door t OCMW aangegrepen worden om bijdragen te vorderen.

Lelie60

#7 , 22 jun 2025 17:16

Ik begrijp uit uw uitleg dat u de volledige koopsom voor de blote eigendom nog niet volledig betaald hebt. Dus dit eventuele saldo volgens de aankoopakte zal u nog moeten betalen.

Franciscus

#8 , 22 jun 2025 18:16

Was dat een aankoop onder lijfrente?

Terug naar “Stel een vraag”