Factuur advocaat betwisten wegens fout in uurregistratiE

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Manoumi
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Factuur advocaat betwisten wegens fout in uurregistratiE

#1 , 07 jun 2025 15:29

Beste leden,

Ik heb een ereloonfactuur ontvangen van mijn voormalige advocaat, waarin 16,58 gepresteerde uren gefactureerd worden aan een tarief van €160/u.

Ik heb alle tijdsregistraties één voor één manueel opgeteld, precies zoals ze in de factuurbijlage vermeld staan (zoals 0.06, 0.12, 0.20, enzovoort). Mijn totaalsom komt uit op 11,38 uur, wat neerkomt op een verschil van meer dan 5 uur.

Ik heb dit verschil al twee keer via e-mail aan de advocaat gemeld, maar zij antwoordt dat alles correct is en automatisch gegenereerd werd via een juridisch softwaresysteem (Cicero), en dat mijn betwisting niet terecht is.

Mijn vragen:
🟡 Mag ik als cliënt meer uitleg of bewijs vragen van de uren die aangerekend worden?
🟡 En als het verschil effectief klopt, heb ik dan het recht om de factuur verder te betwisten of enkel gedeeltelijk te betalen?

Dank voor uw tijd en advies!

CityBird

#2 , 07 jun 2025 15:51

Een factuur mag je altijd betwisten. Meer uitleg mag je altijd vragen.

Wat niet wil zeggen uiteraard dat ze zullen meegaan in je verhaal.

Manoumi
Topic Starter

#3 , 07 jun 2025 16:17

Dank je wel voor je reactie.

Wat ik vreemd vind, is dat de advocaat zelf in de factuurbijlage alle prestaties met tijd noteert, en als ik die nauwkeurig optel, kom ik uit op 11,38 uur. Toch wordt er 16,58 uur aangerekend, dus een verschil van meer dan 5 uur.

Ik heb dit verschil al duidelijk uitgelegd en twee keer gemaild, maar zij weigert te erkennen dat er iets fout kan zijn, en controleert of herbekijkt de uren niet. Ze blijft gewoon zeggen dat alles automatisch correct is.

Wat kan ik in zo’n geval doen?

Wat zijn mijn mogelijkheden als cliënt om haar tot een grondige controle of duidelijke toelichting te bewegen

Alvast bedankt voor jullie advies.

Reclame

Drone

#4 , 07 jun 2025 17:06

Dank je wel voor je reactie.

Wat ik vreemd vind, is dat de advocaat zelf in de factuurbijlage alle prestaties met tijd noteert, en als ik die nauwkeurig optel, kom ik uit op 11,38 uur. Toch wordt er 16,58 uur aangerekend, dus een verschil van meer dan 5 uur.

Ik heb dit verschil al duidelijk uitgelegd en twee keer gemaild, maar zij weigert te erkennen dat er iets fout kan zijn, en controleert of herbekijkt de uren niet. Ze blijft gewoon zeggen dat alles automatisch correct is.

Wat kan ik in zo’n geval doen?

Wat zijn mijn mogelijkheden als cliënt om haar tot een grondige controle of duidelijke toelichting te bewegen

Alvast bedankt voor jullie advies.

https://www.ordevanvlaamsebalies.be/nl

builder

#5 , 07 jun 2025 18:22

Wat bedoelt het tijdregistratiesysteem met bv. "0.06" en hoe hebt u dit geïnterpreteerd?
- is dit 0 uur 06 minuten. --> vanaf 0.60 moet u al 1 volledig uur bijtellen.
- of is dit een fractie van 0,06 van 1 uur ofwel 3,6 minuten. --> pas na 0,99 komt er 1,00 uur bij.

Thomas_AA

#6 , 07 jun 2025 18:35

Wat bedoelt het tijdregistratiesysteem met bv. "0.06" en hoe hebt u dit geïnterpreteerd?
- is dit 0 uur 06 minuten. --> vanaf 0.60 moet u al 1 volledig uur bijtellen.
- of is dit een fractie van 0,06 van 1 uur ofwel 3,6 minuten. --> pas na 0,99 komt er 1,00 uur bij.
Goeie opmerking en misschien is het wel zo simpel.

Een totaal van 1,30 uur + 1,30 uur is dan niet 2,60 uur maar 3,00 uur.

jefke007

#7 , 08 jun 2025 05:37

Sommige ( dure ) advocaten werken in België volgens het amerikaans systeem. Alles wordt afgerond in veelvouden van vijf minuten.
Bv. een mail lezen van 10 seconden wordt als 5 minuten aangerekend, en dezelfde mail in één minuut beantwoorden wordt opnieuw als 5 minuten aangerekend. 160 euro per uur is heel weinig in verhouding tot het ereloon van sommige advocaten.

lukasi

#8 , 08 jun 2025 06:22

Of het nu een dure advocaat is die 10 sec afrond naar bv 5 min of eentje die spotgoedkoop is, zijn time sheet moet correct zijn.

Aan TS , kijk of er ergens waarden zijn die boven de 59 achter de komma staan vermeld .
Ja , dan is er gewerkt met het 10 delig stelsel en moet er toch ergens een herberekening volgen naar minuten

Als dit een automatisch programma is , dan staat er bij het 10 delig stelsel een komma of een punt in de notatie
dus 0.02 of 0,02
Wordt het in uren uitgedrukt dan staat er 0:02 dus met dubbel punt

Manoumi
Topic Starter

#9 , 08 jun 2025 14:25

Wanneer er op een factuur bijvoorbeeld 1,30 uur staat, betekent dit decimale uren, niet 1 uur en 30 minuten.

In decimale notatie:
• 1,0 uur = 60 minuten
• 0,30 uur = 30% van een uur = 0,30 × 60 = 18 minuten

Dus:
1,30 uur = 1 uur en 18 minuten

Nog enkele voorbeelden
0,15 uur = 9 minuten
0,10 uur = 6 minuten
0,06 uur = 3 minuten en 36 seconden (ongeveer 4 minuten

De som van al deze regels, in decimale vorm of als uren, komt niet overeen met de totaal ‘tijd’ die op het einde van de factuur staat. Mijn probleem is dat dit niet erkend wordt en zelfs niet gecontroleerd wordt. De enige uitleg is dat het systeem automatisch werkt en dus geen fouten zou maken. Bovendien is €160 per uur helemaal niet goedkoop.

Franciscus

#10 , 08 jun 2025 18:40

Zijn daar ook andere kosten vb betekening - pleiten zitting enz in verwerkt?

Rolstoel1

#11 , 09 jun 2025 00:34

Hoe wordt 'confidentieel' op zo'n factuur dan genoteerd? De klant mocht zoiets niet weten of bestaat dat niet meer?

Groeten,

Terug naar “Stel een vraag”