Welke uitzonderingen zijn er op de privacywetgeving?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Jan Modaal2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Welke uitzonderingen zijn er op de privacywetgeving?

#1 , 25 mar 2025 00:11

In navolging van mijn andere topic:

Ik heb via een vijftal documenten getracht om mijn recent jaarinkomen te bewijzen aan DVZ (dienst vreemdelingenzaken). Alle documenten werden afgewezen wegens niet recent genoeg of niet objectief genoeg, waardoor het verblijfsrecht van mijn verloofde twee keer na mekaar geweigerd werd.

Echter ben ik een zelfstandige kinesitherapeut. Ik beschik over een volledige patiëntenlijst per maand. Terugbetaling geschiedt via de mutualiteiten die onafhankelijk zijn en alles controleren. DVZ zou dan mijns inziens niet kunnen betwisten dat ik die prestaties geleverd heb, en ervoor betaald ben.

In de regel is het delen van die lijst (denk ik) een inbreuk op de privacywetgeving. Ik hoorde van de mutualiteiten dat ik die lijst niet met derden mag delen, maar ik weet niet of een federale overheidsdienst ook als derde wordt beschouwd.

Mag ik in deze context de patiëntenlijst delen met DVZ?
Indien niet vraag ik me af wie er aansprakelijk is voor de weigering van verblijfsrecht. Het lijkt erop dat ik verplicht ben de wet te overtreden om verblijfsrecht voor mijn verloofde te kunnen bekomen.

Jan Modaal2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mar 2025 15:52

U mag deze lijst niet delen. Ik raad u aan om een attest van betalingen aan te vragen met weglating van de namen van de patiënten, dus ook zonder hun rrn. Vermits u deze tussenkomsten gestort krijgt op uw bankrekening, zou dit toch ook als bewijs kunnen gelden. Ik raad u aan om uw probleem voor te leggen aan het riziv, dienst juridische zaken. Mogelijk dat zij u verder kunnen helpen. Veel succes.
Ik heb een dergelijk attest opgevraagd bij het RIZIV. Een attest van alle terugbetalingen die gebeurd zijn aan mijn patiënten, omdat dit objectief bewijst dat die prestaties geleverd zijn.

Het RIZIV antwoordde mij dat men ten vroegste in december 2024 een attest van het eerste trimester kon bezorgen, maar niet van de overige 9 maanden omdat dit nog verwerkt moet worden. Het is met andere woorden hetzelfde probleem als bij FOD Financiën. Het document dat ik nodig heb als sluitend bewijs van inkomen is pas 1 jaar nadat ik mijn aanvraag moet indienen, afgewerkt.

In feite krijg ik de keuze tussen:

1) De privacy schenden en de bijbehorende boete (ik weet niet wat dit kan kosten) riskeren.

En 2) Mijn verloofde het land laten uitzetten omdat DVZ mijn inkomen als niet bewezen bestempelt.

Ik ben dan uiterst geneigd om optie 1 te kiezen.

Deze lijdensweg is inmiddels zo erg geworden dat de helft van mijn klanten zijn vertrokken, omdat ik als therapeut met een burn-out kamp.
Het kan zo geen 2 maanden meer verder of ik moet er volledig mee stoppen.

Zowel DVZ als de mutualiteiten zeggen mij graag wat NIET de oplossing is. Dit document is geen bewijs. Dit en dat mag u niet delen.
Maar als ik vraag wat ik dan wel moet delen om het probleem op te lossen, is het muisstil. En alle partijen weigeren aansprakelijkheid voor de schade die wij ervan hebben.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”