Aanpassing Quotiteiten Basisakte

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Thomasve
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanpassing Quotiteiten Basisakte

#1 , 11 mar 2025 10:18

Beste forumleden,

Ik heb een vraagje met betrekking tot het aanpassen van de quotiteiten in een appartementsgebouw waar ik eigenaar ben.

In 2023 is er op de Algemene Vergadering gestemd geweest om een studie te laten uitvoeren om de quotiteiten uit de basiskate te corrigeren naar de werkelijkheid aangezien de basisakte niet meer up-to-date was.

In 2024 is deze studie doorgestuurd naar de bewoners en konden er opmerkingen gegeven worden.

Op de algemene vergadering in juni 2024 zou deze studie dan uiteindelijk gestemd (aanvaard) worden. Echter, op deze vergadering kwamen slechts 10 van de 19 eigenaars opdagen. Er waren dus heel wat afwezigen, waaronder ikzelf. ( omwille van familiale omstandigheden had ik de oproeping niet gezien , ze werd niet eens aangetekend verstuurd ) .

Desalnietemin werd er een stemming georganiseerd voor deze nieuwe quotiteiten, die 'unaniem' aanvaard werden door de aanwezigen.
Tijdens dezelfde Algemene vergadering werd ook een nieuwe syndicus aangesteld, daar onze oude syndiscus was overleden.

Deze Algemene Vergadering werd geleid door een advocaat-eigenaar (ondertussen ex-eigenaar) die zich opwerp als tijdelijk syndicus.

Uiteindelijk heeft het tot januari 2025 geduurd eer uiteindelijk deze 'nieuwe quotiteiten' werden toegepast op onze afrekening. Het is daar dat voor mij ook de alarmbellen afgingen. Ik heb contact opgenomen met de nieuwe syndicus en die verwijst naar het rapport van de algemene vergadering als bron van de nieuwe quotiteiten. De 'tijdelijke syndicus' die toen de AV had voorgezeten werd ook geraadpleegd en die verschuilt zich, samen met de nieuwe syndicus, achter het feit dat er niemand een klacht heeft neergelegd bij een vrederechter, binnen de wettelijke termijn van 4 maanden.

Kan dit allemaal zomaar ? Ik heb bij mijn weten nooit de PV van deze vergadering ontvangen per brief (misschien per mail maar dan in mijn junk mail) .

De problemen die ik hier zie :
- de tijdelijke syndiscus had toch nooit die stemming mogen doen tijdens de algemene vergadering ?
- de nieuwe syndicus kan toch geen quotiteiten toepassen die : 1) niet met eenparigheid zijn gestemd geweest 2) niet eens ergens officieel zijn vastgelegd in een akte (volgens mij) .

Is het loutere feit dat een mede-eigenaar niet binnen de 4 maanden protest aantekende (omdat hij niet eens op de hoogte was) voldoende om iets onwettelijk, toepasbaar te laten worden?

Wat kan ik hier concreet tegen doen ? Zowel om deze "nieuwe quotiteiten" ongedaan te maken, alsook ook om rappels voor de betalingen van mijn lasten te vermijden ? Betaal ik dan al best het deel waarvan ik vind dat het correct is ? (met andere woorden : de berekening zélf herdoen met de quotiteiten zoals vastgelegd in de basisakte ?)

Alvast bedankt voor jullie input!

Met vriendelijke groeten

Sirkii

#2 , 11 mar 2025 18:52

Eenparigheid is eenparigheid van de aanwezigen (fysiek of volmacht). Stemming lijkt dus ok. Syndicus moet/moest basisakte laten aanpassen door notaris met akkoord voor de kosten door VME. Je zou mi op je strepen kunnen staan door de toepassing van de “oude” basisakte te eisen tot er een nieuwe basisakte is tenzij antidatering. Is het sop evenwel de kool waard?

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”