Overuren uitbetalen?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
joeri81
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overuren uitbetalen?

#1 , 04 mar 2025 20:41

Beste,

Ik werk als arbeider in de voedingsindustrie paritair comité 118 en in de zomermaanden worden wij geregeld gevraagd om overuren te maken. Ik laat deze overuren meestal uitbetalen want in de wintermaanden is er vaak minder werk en dan worden deze overuren eerst opgebruikt alvorens economische werkloosheid kan worden aangevraagd. Hierdoor ben ik soms meer dan 160 overuren 'kwijt' doordat zij onvoldoende werk hebben in de wintermaanden... overuren in vrije dagen terugnemen in de zomer is bijna onmogelijk en overuren terugnemen in de winter is een beetje vreemd omdat ik anders toch op economische werkloosheid zal worden geplaatst. Werkgever laat ons ook de vrije keuze om de overuren terug te nemen of uit te laten betalen aan 150%.

Ik heb gehoord dat het tot 130 overuren fiscaal voordelig is om de overuren uit te laten betalen. Is dit dan 130 effectieve uren of 87 overuren aan 150% = 130 overuren?

Wat zou voor mij financieel het meest interessant zijn?

1) alle overuren boven deze -fiscaal voordelige- grens niet laten uitbetalen zodat deze ingezet worden in plaats van mij te laten stempelen.
2) alle overuren boven deze -fiscaal voordelige- grens wel te laten uitbetalen en hierover dan meer belastingen betalen.

Voor alle duidelijkheid dit gaat soms tot in het extreme... vele honderden overuren in de zomermaanden en vele maanden stempelen in de wintermaanden.
Alle advies is welkom! Dank!

Reclame