interim heeft op een te hoog loonschaal uitbetaald

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
poml
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

interim heeft op een te hoog loonschaal uitbetaald

#1 , 03 mar 2025 16:58

Ik werk als bediende (onthaalmedewerker/ambtenaar) via een interim-kantoor. Ik was begonnen met een aangepast contract op loonschaal D, terwijl de functie op loonschaal C wordt beloond normaal gezien. Ik werk er ondertussen al 2 maanden, en ik krijg nu te horen dat door de schuld van de interim medewerker ik op loonschaal B ben betaald geweest. Zij vragen hoe ik de terugbetaling zie gebeuren voor de voorbije maanden. Mogen zij zomaar het geld terugvragen?
Het gaat om een terugbetaling van +/- 1000 euro. Ik heb hun meermaals gecontacteerd met vragen, en nu hebben zij hun fout daardoor ontdekt (wie weet hoe lang dit had kunnen aanslepen, ik had aan duizenden kunnen zitten in schulden.)
Alvast bedankt!

puttemanp

#2 , 03 mar 2025 22:17

Je hebt 2 zaken:
- loonschaal of barema
- afgesproken loon

Het afgesproken loon mag nooit lager zijn dan de loonschaal/barema. Een werkgever mag altijd meer geven ( meer loon, meer betaald verlof, meer….) bij het ondertekenen van het contract.

Kijk dus na wat in jouw contracten met jouw werkgever, in dit geval het uitzendkantoor staat. Komt het loon daarin overeen met wat op je loonbrief staat is het strikt genomen verworven. Als je echter meer betaald bent dan wat er in het contract staat is er een fout gebeurd en moet dit terugbetaald worden.

Als je echter niet tot een overeenkomst komt met het uitzendkantoor twijfel ik hard aan een toekomstige tewerkstelling met dat kantoor.
Hou er ook rekening mee dat de meeste uitzendkantoren intussen deel uitmaken van een groep. Zo is Randstad group de overkoepelende onderneming voor een 5 tal uitzendkantoren. Je kan dus snel bij al die dochterondernemingen/diviesies geficheerd worden.

P.

poml
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2025 08:19

Het loon op de contracten komt overeen met het uitbetaalde bedrag. Het komt niet overeen met de loonschaal die gespecifieerd staat daaronder.
Het uurloon werd niet meegedeeld bij het starten van de job, niet in email of mondeling (ik kwam van een andere functie binnen zelfde gebouw) vandaar dat ik mij geen verdere vragen heb gesteld.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”