Hallo,
Onlangs werd mijn schutting beschadigd door een bestuurder die met zijn auto wilde keren op mijn oprit en de schutting over het hoofd zag.
Netjes samen een schadeformulier ingevuld waarin de bestuurder zijn fout toegeeft, en doorgestuurd naar mijn eigen verzekeringsmakelaar.
Brief van mijn verzekeringsmaatschappij ontvangen met de vraag voor een offerte van de kosten van de schade.
Bestek op laten maken en doorgestuurd.
Antwoord van mijn verzekeringsmaatschappij gehad dat de tegenpartij het bestek aanvaard.
Tot zover alles in orde.
Maar nu komt het : mijn eigen verzekeringsmaatschappij vraagt om een herstelfaktuur om het dossier verder af te kunnen handelen.
Indien ik geen herstelfaktuur kan (of wil) indienen dan geldt volgens mijn verzekeringsmaatschappij de 80% regel.
Ik krijg dan slechts 80% van het schadebedrag excl. BTW uitbetaald, met ook nog eens aftrek van mijn eigen risico.
Ik was echter in de veronderstelling dat ik geen herstel verplichting heb.
Dus mijn polisvoorwaarden doorgelezen en hierin is niks terug te vinden over herstelplicht of die 80% regel.
Verzekeringsmakelaar opgebeld en die zegt : 'Ja dat is algemeen bekend, staat volgens mij zelfs in de wet. Gevraagd waar dit dan in de polis staat : 'Kan ik zo niet zeggen...'
Verzekeringsmaatschappij opgebeld en die zegt : 'Ja dat is gebruikelijk omdat als je het zelf doet de kosten altijd lager zijn dan dat je door een professioneel laat uitvoeren'
Ok, maar waar staat dit dan in jullie polisvoorwaarden ? Kunt U mij dit bezorgen aub ?
'Uhm, nee, sorry, niet alles staat expliciet in de polisvoorwaarden.'
Ik ben echt stomverbaasd dat ik dit als antwoord kreeg van 1 van de grootste/bekendste verzekeringsmaatschappijen in België.
Kijk dat de BTW niet wordt uitbetaald kan ik nog begrijpen (al moet ik bij aankoop van de materialen toch ook gewoon 21% BTW betalen).
Maar dat ze slechts 80% van het offertebedrag excl. BTW uitbetalen terwijl dit nergens in de polisvoorwaarden terug te vinden is vind ik onterecht.
Ik heb gelukkig weinig of geen ervaring met verzekeringsgevallen, maar dit is voor mij als leek moeilijk te begrijpen.
Ben ik dan echt zo fout als ik graag zwart op wit wil zien waar deze 80% regel vandaan komt ?
Of ben ik gewoon te dom om al die moeilijke woorden te begrijpen.
Heeft er iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt ?
Of kan iemand bevestigen dat dit inderdaad wettelijk zo is vastgelegd ?