Feitelijk gescheiden: vraag tot wettelijk samenwonen met UK-inwoner

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
lynxowl
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Feitelijk gescheiden: vraag tot wettelijk samenwonen met UK-inwoner

#1 , 21 feb 2025 18:43

Hallo,

In 2018 zijn ex-man en ik feitelijk gescheiden. We wonen officieel niet meer op hetzelfde adres.
Hij heeft sinds dat jaar een nieuwe partner.
Een paar jaar geleden heb ik kennis gemaakt met een man die in Engeland woont.
Onze relatie is gegroeid en we willen zoveel mogelijk samen onze oudere dag doorbrengen.

(1) Hij heeft een visa D for cohabitation aangevraagd. Dit is voor hem, zover we weten, de enige manier om langer dan 180 dagen bij mij te verblijven.
Maar....er staat vermeld dat mijn status 'niet-gehuwd' moet zijn.

Ik begrijp ergens wel waarom maar betekent dit dan ook dat mijn ex-man ook niet officieel mag samenwonen met zijn partner?

En indien ik iemand uit de UK uitnodig om officieel samen met mij in België te komen wonen, bvb een vriendin of een vrouw (die ik ken) help hier een nieuw leven op te bouwen? Dien ik dan ook officieel gescheiden te zijn?

Kunnen we in een officiële verklaring van mijn ex-man en mij aangeven dat we beiden akkoord gaan met het samenwonen met iemand anders ?

2) Mocht ik toch moeten scheiden, hoelang duurt dan de procedure om uit de echt te scheiden?

Vriendelijk bedankt

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2025 20:34

In principe zijn jullie nog wettelijk gehuwd voor de BE wetgeving.
Na 6 maanden feitelijke scheiding kan men scheiden zonder meer. Via EOT onderlinge toestemming of obdien niet overeenkomen via onherstelbare ontwrichting.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”