Openbare aardeweg afsloten door verkeersbord

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Firapeel
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Openbare aardeweg afsloten door verkeersbord

#1 , 19 feb 2025 09:59

Dag iedereen,

Mijn geliefde wandelwegel, een openbare aardeweg waar ik al 35 jaar kom, blijkt afgesloten door een verkeersbord "verboden door voetgangers en fietsers", de symbolen samen onder elkaar op één verbodsbord geplaatst (raar bord trouwens, ik vind het niet terug in de wegcode), met daaronder "enkel aangelanden en landbouwvoertuigen".

De aardeweg wordt gebruikt door boeren. De aardeweg geeft uit op een privé-domein (bosje waar wordt gejaagd) maar de aardeweg zelf is geen privé-eigendom. Ik weet intussen dat het bord is geplaatst op verzoek van de eigenaar van het bosje.

* Is dit wel een officieel bord volgens de wegcode?
* Deze combinatie van bord en specieke uitzondering houden logisch geen steek, bv als ik geen voetganger of fietser ben, mag ik er dan wel met mijn wagen door rijden?
* Op grond van welke motivering kan de gemeente de toegang tot een openbare aardeweg verbieden voor voetgangers en fietsers?
* Is het verbod aanvechtbaar bij de gemeente?

Veel dank voor alle feedback!

Vriendelijke groeten,
Filip

bullgod
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2025 12:47

hoe weet u dat de aardeweg openbaar zou zijn?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Firapeel
Topic Starter

#3 , 19 feb 2025 18:45

hoe weet u dat de aardeweg openbaar zou zijn?
Dit is wel de vraag van 1 miljoen! Ik ben er altijd van uit gegaan dat het een openbare weg is.

Reden: aan het einde van de aardeweg staat een bord "privaat", zo ging ik er van uit dat de aardeweg openbaar is; en mag een wandelaar hier ook niet van uit gaan als er niets staat aangeven bij een aardeweg tussen de velden, en het er ook niet uit ziet als een erf?

MAAR... in het kadastraal plan is de aardeweg echter inderdaad opgedeeld in perceelnummers. Impliceert dit steeds dat de weg privaat is?

Reclame

Firapeel
Topic Starter

#4 , 19 feb 2025 19:17

Ik lees wel dat je als wandelaar sinds 1 september 2021 op privégronden mag komen wanneer die niet bewerkt of bebouwd zijn én wanneer er geen bordje staat dat het verboden is om het terrein te betreden.

Daarnaast is het zo dat een weg die loopt op een private eigendom nog steeds een gemeenteweg kan zijn.
https://www.schulinck.be/vraagvandeweek ... ndom-zijn/

Het eigendomsstatuut van de aardeweg lijkt dan irrelevant voor de toegang door de wandelaar.

Maar het bord "verboden voor voetgangers" blijft wel relevant.

Het zal waarschijnlijk inderdaad een politieke keuze zijn, zoals Inuzuma zegt. Misschien op verzoek van de eigenaar van het bosje.

bullgod
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 feb 2025 19:42

als de aardeweg voorkomt in de atlas der buurtwegen is hij openbaar.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Stel een vraag”