bezettingsvergoeding bij beëindiging wettelijk samenwonen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
HDV
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

bezettingsvergoeding bij beëindiging wettelijk samenwonen

#1 , 14 feb 2025 16:49

Graag jullie feedback
wij zijn beide eigenaar 50% van een woning. Ik betaal nog steeds 50% van de hypotheek maandelijks (zijnde 911 € en de woningpolis 22 €). Ik heb een punt gezet achter de relatie en woon sinds september 2024 terug bij mijn ouders. ik ben daar gedomicilieerd sinds 18/11/2024. Mijn ex partner wou initieel de woning kopen en is er blijven wonen tot op heden. Echter geen toestemming van de bank om uit te kopen en de woning zal dus verkocht worden.
Ik heb laten weten bij vereffening na verkoop een bezettingsvergoeding aan te vragen vanaf januari 2025 tot aan vereffening (3/1/2025 contract wettelijk samenwonen beëindigd).
Mijn ex partner probeert onder deze bezettingsvergoeding onderuit te komen met volgende argumenten
- dat ik de keuze gemaakt heb de woonst te verlaten
- dat ik voltijds terug daar mag gaan wonen (samen met mijn ex partner) tot na verkoop - dan hebben we beide het volle genot geeft hij aan
- of dat ik halftijds in de woning kan gaan wonen (bv allebei week om week) tot na verkoop - dan hebben we beide 50% genot van de woning
- of dat hij de woning halftijds zal laten leeg staan (zou dan voor de helft van de tijd bij zijn ouders gaan) - als ik dan kies om die andere helft niet te bewonen is dit mijn keuze
in al deze gevallen geeft hij aan dat hij dan geen verplichting heeft tot bezettingsvergoeding!
Dit lijkt me toch sterk dat dit een argument is dat kan tellen?
je kan je toch niet halftijds domiciliëren in een huis om onder een bezettingsvergoeding uit te komen lijkt me ?
of de keuze maken om ze maar halftijds te bewonen om er onder uit te komen ?
Wat als hij voltijds de woning verlaat en bij zijn ouders gaat wonen, maar op onze gezamelijke woning gedomicilieerd blijft ?
of wat als hij zijn domicilie ook verandert en bij zijn ouders zet ? kan hij daar dan wel onder uit ?

basejumper

#2 , 14 feb 2025 22:12

Beste

Dat is altijd een feiten kwestie. Als ze er effectief niet woont zal ze geen bezettingsvergoeding schuldig zijn. Dus als zij bij haar ouders gaat wonen en zich daar domicilieert kan dat perfect.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”