Twee keer BTW betalen voor zelfde aankoop?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
jozef222
Topic Starter

Twee keer BTW betalen voor zelfde aankoop?

#1 , 12 feb 2025 17:55

Als je als zelfstandige handelaar iets aankoopt bij een bedrijf binnen de EU dan mag dat bedrijf daar geen BTW op aanrekenen, zo heb ik geleerd. In je boekhouding moet je dan wel aangeven dat je het zonder 21% BTW heb geleverd gekregen en vervolgens er zelf 21% aan toevoegen die je dan moet afdragen aan de Belgische BTW ontvanger...

Doch wat met aankopen van buiten de EU, zoals Amerika, Verenigd Koninkrijk of China...? Als je van die bedrijven een factuur ontvangt waarop door hun land al 21% BTW werd belast, dien je dan het totaalbedrag in je Belgische boekhouding nogmaals met 21% Belgische BTW te belasten?

Of mag je dat inboeken als 0% Belgische BTW omdat je al 21% Amerikaanse BTW (bijvoorbeeld) betaald hebt, hetgeen je kan bewijzen aan de hand van de factuur?

LeenW

#2 , 12 feb 2025 18:30

In principe kan daar geen buitenlandse btw op staan.

jozef222
Topic Starter

#3 , 12 feb 2025 18:34

@LeenW: Hoezo, waarom niet? Ik dacht te weten dat alleen bedrijven binnen de EU elkaar geen BTW mogen aanrekenen maar bedrijven buiten de Europese Unie toch wel? Of zie ik dat verkeerd?

Reclame

LeenW

#4 , 12 feb 2025 18:52

Kan u misschien de betreffende factuur (geanonimiseerd) uploaden, dan kan ik even kijken waar het mis is gegaan.

jozef222
Topic Starter

#5 , 12 feb 2025 19:22

@LeenW: Ik heb geen factuur, ik stelde de vraag met het oog op toekomstige aankopen aangezien ik thans BTW plichtig ben geworden (terwijl ik voordien BTW was vrijgesteld). Dus u wilt zeggen dat ook niet Europese bedrijven mij geen BTW mogen aanrekenen... ?

Het probleem is evenwel dat ik niet rechtstreeks bij hen aankoop maar mijn aankopen die via Ebay en die lijken altijd automatisch BTW aan te rekenen tijdens het betalingsproces op hun website.

LeenW

#6 , 12 feb 2025 19:32

In B2B moet dat normaal wegvallen. Ik zou denken dat u hiervoor uw Ebay account moet aanpassen of een nieuwe account voor de firma aanmaken, maar ik werk zelf niet via dat platform.

Terug naar “Stel een vraag”